Chevrolet HS 157, 1937

Man tager vad man haver, om man har en sådan här bil.

Ägare: Dage Groop, Bennäs.
Bensin, om det finns, men om inte går det lika bra med ved. På en brasa – bränslebehållaren rymmer 1000 liter – kör man Lauri Rusis Chevrolet-lastbil, som är försedd med gengasbrännare, ungefär 1000 kilometer. Lauri har själv konstruerat brännaren.
Gengas, eller generatorgas, förknippas med krigstid och brist. Men gengas är ett mycket rent och miljövänligt alternativ, så den här bilen kan man köra med mycket gott samvete.

Ursprungligen tjänade bilen som mjölkbil i Helsingfors. Importerade lastbilar anlände som enbart chassi till Finland mer än halvvägs in på 1900-talet. Hytt och flak byggdes alltså i Finland, i det här fallet helt och hållet av trä.
Modernt för sin tid var tippflaket, som manövreras med handvev. Men att tippa flaket är tungt och alls inte riskfritt – förlorar man greppet om veven åker flaket ner av egen tyngd och skickar iväg veven som en livsfarlig projektil. Funktionen var naturligtvis oerhört tidsbesparande. Att tippa av till exempel ett sand- eller gruslass går på nolltid jämfört med att göra samma arbete med spade.
(Expert: Wivan Fagerudd)