Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Vind och halka bakom långtradarolyckan i november

Från 2013
Uppdaterad 18.01.2013 06:09.
Olycka på motorväg med kraschad långtradare.

Hård vind och halt väglag var orsaken till att en långtradare körde av motorvägen i Veckjärvi i Borgå den sista november i fjol. Chauffören klarade sig ur den krossade karossen med lindriga skador.

Se vårt bildgalleri från olyckan den 30 november 2012:

Chauffören klarade sig med blåmärken och små skador, vilket är ett litet mirakel då man ser den tillplattade karossen. Långtradaren körde genom ett broräcke och landade på taket på riksväg 7 i Veckjärvi i Borgå i november. Chauffören berättade för polisen att vinden tog tag i den tomma släpvagnen och han tappade kontrollen över sitt fordon.

- Gamla broräcken är inte gjorda för att hålla så stora fordon, säger vägingenjör Marko Kelkka vid Nylands Närings-, trafik- och miljöcentral.

Enligt Kelkka finns nu det starkaste möjliga tillfälliga räcket på plats. Det borde hålla också en lastbil, förutsatt att man håller hastighetsbegränsningen på 60 kilometer i timmen.

Chefen för styrenheten vid Trafikverket, Kari Lehtonen, säger att man för 15 år sedan genomförde kollissionstester på räcken med tunga fordon, vilka resulterade i en ny starkare räckesmodell.

- Broräcken byts ut samtidigt som man förnyar betongkanterna, alltså med 15-20 års mellanrum. Betongen slits fort då den utsätts för vägsalt.

Lehtonen berättar att tunga fordon kör av vägen betydligt mer sällan än personbilar. Dessutom stöter de oftast mot räcket i en mindre vinkel.

Räcket på bron i fråga är av typen H1, som användes år 2001 då bron byggdes. Det är gjort för att tåla en lastbil på 10 ton. Idag används så kallade H2-räcken som tål även bussar. På landsvägarna i Finland finns det fortfarande räcken som är ännu äldre och lättare än H1-modellen.

Endast det söndriga räcket på motorvägsbron i Veckjärvi förnyas, och det sker tidigast i maj.