Eckerö Line överraskat av reklamuppståndelse
Rederiet Eckerö Line gör reklam för sig som "finländskt trots namnet" i finskspråkig media. Rederiet har fått svara på en del frågor kring formuleringen.
Försäljnings- och marknadsföringschef Ida Toikka-Everi är förvånad över att svenskspråkiga reagerat på sloganen.
- Vi riktar det här budskapet till finskspråkiga, som kanske inte vet att Eckerö faktiskt är en ort i Finland.
Enligt Toikka-Everi har det visat sig att många av rederiets finskspråkiga kunder inte känner till Eckerö Lines bakgrund, att moderbolaget är åländskt och alltså från Finland.
- Det är klart att de svenskspråkiga vet det här, därför kör vi inte med sloganen i svenskspråkig media.
På rederiet säger man att meningen med reklamen helt enkelt var att understryka det finländska, att man trafikerar under finsk flagg.
- Som marknadsförare måste jag ju vara nöjd över reaktionerna, även om de överraskade mig. Det är bra att vi väcker uppmärksamhet, säger försäljnings- och marknadsföringschef Ida Toikka-Everi.
Hör mer i Radiohuset, Radio Vega efter klockan 16:10.