Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

A-öl i mataffärer får ris och ros

Från 2013
Uppdaterad 06.02.2013 20:42.
Programmet är inte längre tillgängligt

Att föra över försäljningen av fyrans öl till matbutikerna kan öka statens skatteintäkter och ge hundratals nya arbetsplatser, har Pellervo ekonomisk forskning PTT räknat ut.

Den privata importen av starköl, och annan alkohol, kan minska med hälften, uppskattar Pellervo.

Intäkterna från alkoholskatten kan öka med närmare 60 miljoner euro årligen.

Enligt Pellervo kunde tiotals hotade närbutiker och livsmedelskiosker räddas om de hade fyrans öl i sortimentet och dessutom skulle den ökade konkurrensen leda till att priserna på A-öl sjunker med omkring 25 procent.

Utredningen är beställd av Bryggeriförbundet och Förbundet för dagligvaruhandeln (PTY).

Elina Ussa som är vd för Bryggeriförbundet menar att finländarna dessutom kunde bli mer sofistikerade i sitt öldrickande om utbudet av öl blir mer mångsidigt i mataffärerna.

- Den nuvarande ölgränsen på 4,7 procent är konstgjord. En ljus lageröl är bäst då alkoholhalten är drygt 5 procent, och att tvinga finländarna att gå till Alko för att få den här goda ölen är inte rätt, konstaterar Ussa.

Motstånd mot planerna

Enligt uppgifter till Yle Nyheter är det ändå bara 15 procent av finländarna som vill att A-öl ska börja säljas i butiker och kiosker. Det visar en ännu opublicerad enkät som Suomen Gallup har gjort.

Generaldirektör Pekka Puska vid Institutet för hälsa och välfärd THL är på samma linje som de flesta finländare verkar vara.

- Vi vet ju att alkohol är ett väldigt stort problem i Finland. Och det är mest frågan om ölproblem. Nästan hälften av all alkoholkonsumtion i Finland sker via öl och då tycker vi inte att det är klokt att man skulle ha starkare öl i butikerna. Tvärtom tycker vi att man borde minska alkoholhalten på öl i butikerna såsom man har gjort i Sverige.

Puska anser att man inte ska gynna handeln och bryggeribranschen när det sker på ölkonsumenternas bekostnad.

- I Finland ska vi inte stöda butiker och kiosker med hjälp av starkare alkohol. Det är en folkhälsofråga.

En framstående hälsoexpert som vi har talat med tror att dagens alkoholpolitiska utspel om fyrans öl har en dold agenda. Enligt den här medievana bedömaren försöker dagligvaruhandeln nu stärka sin position i debatten och därmed lättare kunna övertyga myndigheterna om att åtminstone få fortsätta sälja treans öl.

Delta gärna i debatten nedan. Borde fyrans öl få börja säljas i matbutiker och kiosker, och varför/varför inte?

Du kan också lyssna på en debatt kring det här temat i "Slaget efter tolv":
Skulle mer regler hjälpa finländarna att få bukt med sitt drickande?