Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Rautava: Investerare intresserade av centrumtunneln

Uppdaterad 14.02.2013 06:12.
Bildtext Enligt den ursprungliga planen skulle tunneln gå under centrum, från Västerleden till Sörnäs strandväg, med några avtag på vägen

Samlingspartiet lyfter på nytt upp centrumtunneln på den politiska agendan. Risto Rautava (Saml) uppger för Yle Huvudstadsregionen att privata investerare är intresserade av att bekosta projektet.

Centrumtunneln skulle gå från Gräsviken till Sörnäs, men har legat på is sedan 2008 då SDP överraskande meddelade att partiet trots allt inte stöder projektet. Men Samlingspartiet har inte gett upp. Risto Rautava, som är ny ordförande för stadsplaneringsnämnden, säger att projektet nu ska lyftas upp på dagordningen igen i snabb takt.

- Planerna på en centrumtunnel kunde ingå i behandlingen av budgeten för 2014. Det är fråga om ett stort projekt som skulle skapa jobb i byggnadsskedet och då tunneln är klar skulle bilmängden i centrum av Helsingfors minska betydligt. Det här vore viktigt då det nu byggs nya bostadsområden på Busholmen, i Fiskehamnen och vid Tölöviken, säger Rautava till Yle Huvudstadsregionen.

- Byggs inte centrumtunneln kommer bilmängden i centrum att öka avsevärt.

SDP och Gröna säger nej

Rautava säger att han fört flera diskussioner med privata investerare och att det finns ett intresse för projektet.

- Jag har fått indikationer om att det finns intresse att delta. Men för att investerarna ska gå med på det här måste vi politiker komma överens, säger Rautava.

Rautava tänker sig en "public-private"-modell där byggherren vore någon annan än staden. Den privata investeraren skulle sedan få ersättning i form av en användaravgift och efter 15-20 år skulle centrumtunneln tillfalla staden. En motsvarande modell har använts vid bygget av Lahtis motorväg i slutet av 1990-talet.

- Tunneln skulle bekosta sig själv tack vare en avgift som tas av alla som kör in i den, föreslår Rautava.

Kostnaden för centrumtunneln vore enligt Rautava 500-700 miljoner euro och den beräknade användarmängden uppges vara 50 000 bilar per dag. De gröna och SDP bemöter Rautavas utspel med skepsis.

- Det låter som ett galet projekt. Jag tror inte att investerare är intresserade av projektet, säger SDP:s gruppordförande Osku Pajamäki, som tror att kostnaden är mycket mer än en halv miljard.

De grönas gruppordförande Emma Kari instämmer.

- Det står nog klart att det här projektet inte kan genomföras enbart med privata medel. I sista hand blir det ändå skattebetalarna som står för räkningen, säger Kari.

Risto Rautava, SDP och De gröna tror inte på dina planer. Hur kommenterar du det?
- Det blir väl upp till bevis för mig i så fall, säger han till Yle Huvudstadsregionen.