Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Uppkoppling bland unga är ett stort problem

Från 2013
Uppdaterad 14.02.2013 13:13.
Sömn
Bildtext Arkivfoto
Bild: YLE

Forskning visar att allt fler ungdomar stressar för mycket och sover för lite. I skolan tar det sig uttryck i bland annat koncentrationssvårigheter och svårigheter att ta till sig kunskap.

Programmet är inte längre tillgängligt
Uppkoppling till nätet leder till stress - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)
Programmet är inte längre tillgängligt
Programmet är inte längre tillgängligt
Anna Nygren föreläser om uppkoppling och stresshantering
Bild: Yle/ Malin Hulkki

Anna Nygren är gymnasielärare och författare. Hon har också utbildat sig inom sömn- och stress hantering.

Nygren säger att uppkopplingen bland unga i dag i kombination med för lite sömn är ett stort problem. Hon föreläste på onsdagen kring uppkoppling och avkoppling i två skolor i Vasa.
- Det är extremt stort. De flesta ungdomar är faktiskt för mycket uppkopplade. Majoriteten är vad man kallar högkonsumenter.

Villhelm Böckelman, Antonia Stolpe och Emma Svartsjö går i Borgaregatans skola
Bild: Yle/ Malin Hulkki

Tre timmar per dygn på nätet gör dig till högkonsument

Tillbringar man mer än tre timmar per dygn på nätet räknas man vara en högkonsument och då kan det vara skäl att börja se upp.

Att vara för mycket uppkopplad är en form av stress som har en nedbrytande effekt på både fysiken och psyket.

På kort sikt leder det till bland annat koncentrationssvårigheter och svårigheter att ta till sig kunskap.

På längre sikt visar studier att för mycket uppkoppling och för lite avkoppling har samband med hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och till och med cancer.

- Uppkoppling är en form av stress och stress genererar stresshormonet kortisol och kortisol har en nedbrytande effekt och speciellt tufft är det för hippocampus som är den del av hjärnan som står för minne och inlärning säger Anna Nygren.

Påslagen mobil hindrar djupsömn

Många unga har också på både mobiltelefon och dator hela nätterna. Det här påverkar kvaliteten på sömnen även om man inte använder mobiltelefonen under natten.
- En av Sveriges främsta sömnforskare, Torbjörn Åkerstedt, säger att det som händer när mobiltelefonen är på är att det finns en förväntan i hjärnan på att man skall vara mottaglig och redo om det kommer ett samtal eller sms. Då somnar man inte på djupet och hjärnan håller sig tillräckligt vaken för att kunna ta emot signaler utifrån. Man får då för lite djupsömn eller ingen djupsömn alls.

En tonåring behöver mellan nio och tio timmar sömn för att må bra. Därför tycker Anna Nygren att unga borde gå och lägga sig senast vid 22-tiden. Hon har också några enkla tips för att garantera tillräckligt med sömn av hög kvalitet.

- Stäng mobilen till natten och stäng av datorn ungefär en timme innan läggdags. Stig upp vid nio tiden också på veckosluten för frukost även om du gått och lagt dig senare. Det här för att inte rubba den biologiska klockan allt för mycket. Det går bra att sova en stund till efter morgonmålet säger Nygren.