Färre barnskyddsproblem med Imatramodellen
Idén med den så kallade Imatramodellen är att i så tidigt skede som möjligt hjälpa nyblivna föräldrar i hemmet. Imatras sex familjearbetare jobbar som arbetspar tillsammans med de vanliga rådgivningsvårdarna och gör hembesök enligt behov.
- Ju tidigare vi kan komma in och hjälpa föräldrarna i hemmen, desto mindre måste vi reparera i efterhand, berättar Ulla Vehviläinen, ansvarig hälsovårdare vid Imatras så kallade "välfärdsrådgivning".
Modellen togs i bruk våren 2009 efter många dystra år då barnskyddskostnaderna hade ökat okontrollerat i staden.
Imatra har varit ett svart område på Finlands barnskyddskarta med betydligt flera omhändertaganden och klart högre barnskyddsutgifter i snitt än i resten av landet. Med hjälp av modellen har man lyckats bryta trenden.
- Kostnaderna för omplaceringar har minskat inom barnskyddet. Också omhändertagandena har minskat, säger Tiina Kirmanen, välfärdsdirektör i Imatra, till Yle Nyheter.