Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Michelangelo lockar konstintresserade

Från 2013
Uppdaterad 07.03.2013 12:49.
Studie av mansansikte för Syndaflodsscenen i Sixtinska kapellet, 1509–1510
Bildtext Studie av mansansikte för Syndaflodsscenen i Sixtinska kapellet, 1509–1510 (beskuren)
Bild: Casa Buonarroti

Den 6 mars år 1475 föddes den italienska skulptören och målaren Michelangelo och på Sinebrychoffs konstmuseum i Helsingfors kan man i vår bekanta sig med teckningar och skisser som renässansmästaren gjort som förstudier till freskerna i Sixtinska kapellet i Rom.

De är förvisso bara 15 till antalet, men det oaktat verkar det som om dessa unika teckningar lockar folk till museet. Dessutom kan det ju hända att det pågående påvevalet ökat intresset för Sixtinska kapellet och Michelangelos fresker. Det är just precis i Sixtinska kapellet som kardinalerna i veckan samlas för att välja ny påve.

Programmet är inte längre tillgängligt
Kulturtimmen: Inslag: 06.03.13 Leena Hannula om Michelangeloutställningen på Sinebrychoffs konstmuseum (webb) red. Marit Lindqvist - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Michelangelo Buonarroti ( 1475-1554) såg sig själv som skulptör i första hand och han var de facto rätt ovillig och motsträvig när påven Julius II bad honom måla taket till Sixtinska kapellet i Rom. Till en början var tanken att Michelangelo skulle måla de tolv apostlarna och göra några utsmyckningar för taket, men i slutändan kom takets fresker att bestå av fler än 300 olika figurer.

I två repriser gjorde Michelangelo målningar till Sixtinska kapellet – under åren 1508 till 1510 slutförde han freskerna uppe i taket och på 1530-talet målade han en enorm altartavla som upptar hela ena kortväggen i Sixtinska kapellet - på Sinebrychoffs konstmuseum kan man också bekanta sig med den enda bevarade skissen som Michelangelo gjort till altarmålningen "Yttersta domen".

I ett brev från denna tid till den portugisiske konstnären Francesco de Hollande skriver Michelangelo att det man måste sträva efter ”i sitt anletes svett, med alla medel, mängder med hårt arbete och en vilja att lära är att få verket som man utför under så stor plåga att se ut att vara ihopsvängt lätt, snabbt och praktiskt taget utan ansträngning – även om det inte är så”.

Utställningen ”Michelangelo” som visas på Sinebrychoffs konstmuseum i Helsingfors t.o.m. 19 maj.