Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Historiskt beslut på Renault

Från 2013
Uppdaterad 14.06.2013 17:24.
Floden Seine i Paris
Bildtext Floden Seine i Paris
Bild: Svenska YLE Smältpunkt / Johan Tollgerdt

Arbetslösheten i Frankrike har ökat till drastiska 10 procent och det får regeringen att vilja införa "Flexicurity" på arbetsmarknaden som en av åtgärderna.

Även om planerna möter vissa protester, har ett historiskt beslut tagits på biljätten Renault gällande flexicurity.
- Flexicurity innebär inte trygga arbetsförhållanden för oss, ropar man i protesttåget som drog fram på Frankrikes boulevarder för ett par dagar sedan.

Massiva protester

200 000 personer demonstrerade mot den franska regeringens förslag att införa Flexicurity, ett ord sammansatt av flexibility och security. När arbetslösheten nu stigit till dramatiska 10 procent i Frankrike söker regeringen nya utvägar för att bekämpa den. Flexicurity karakteriseras av lätthet att anställa och säga upp, vilket ökar flexibiliteten för arbetsgivare - samtidigt som arbetssökande erhåller viss ersättning.

Facket och ledningen på Renault överens

Trots att många franska löntagare är tveksamt inställda till den, håller man hos biljätten Renault överraskande på att komma överens om flexicurity och andra reformer. Två mäktiga fackföreningar går med på vissa försämringar inom företaget - i gengäld får man vissa garantier.

Ett tredje fack motsätter sig dock kraven, men hamnar i minoritet. Reformen beräknas skrivas under den 13 mars. 17 stycken reformer kommer då att skrivas under.

Vid sidan av Flexicurity som kommer att införas på Renault, ska företaget inte heller höja lönen för de anställda under 2013. Man ska även ha möjlighet att förflytta en anställd från en fabrik till en annan, om den anstäldda själv är med på detta.

I gengäld garanterar företaget löntagarna att man inte kommer att avskeda personal vid fabrikerna i Frankrike och man lovar att inte utlokalisera verksamhet utanför landets gränser.

Historiskt beslut

- Beslutet är historiskt, anser ekonomijournalisten Nicolas Doze på TV-kanalen Bfm Business.

Enligt Doze har har de franska facken i detta fall insett att det är bättre att pröva en ny löntagarreform för framtiden - än att inte ha någon framtid alls.

- Om reformen kommer att lyckas, hänger dock på om Renault verkligen lyckas öka sin produktivitet vid fabrikerna i Frankrike.

Av Johan Tollgerdt