Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Ska tågtrafiken privatiseras?

Från 2013
Uppdaterad 25.03.2013 23:09.
Programmet är inte längre tillgängligt
Yle Nyheter TV-nytt inslag: Öppna järnvägsnätet för konkurrens - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Järnvägstrafiken ska konkurrensutsättas fullt ut. I EU bereds som bäst ett förslag om hur persontrafiken ska öppnas för privata aktörer i hela Europa, och senare i vår ska regeringen diskutera en tidtabell för Finland.

Ett förslag är att lokaltrafiken i huvudstadsregionen kunde öppnas för konkurrens från 2018 och fjärrtrafiken från 2020.

Sverige lyfts ofta fram som det goda exemplet i diskussionen om att öppna järnvägstrafiken för konkurrens. Synen på statligt ägande och drivande av allmännyttiga tjänster har genomgått stora förändringar i Sverige.

Det här borde Finland också införa, anser EU. Många i Finland är av samma åsikt.

- SJ:s styrelseordförande Jan Sundling gillar konkurrensen och anser att Finland ingenting har att frukta. Han anser att privatiseringen i Sverige inte har lett till några problem. Tågtrafiken har ökat i Sverige, påpekar Sundling.

Trafikminister Merja Kyllönen säger för sin del att hon är ganska reserverad till att öppna persontrafiken för konkurrens.

"Det stora tågrånet"

I Sverige finns det flera tågbolag som tävlar med SJ - både om passagerare och gods. Den nya konkurrensen har inte varit speciellt stor. Tågbanorna är ofta överbelastade på grund av kapacitetsbrist.

Alla tycker inte att monopolet var ett ok som det var bra att kasta av sig. Meningen var att valfrihet och konkurrens skulle leda till bättre service, ökad effektivitet och lägre kostnader. - Men det gick inte så, säger journalisten Mikael Nyberg som har skrivit en bok om tågpolitiken: Det stora tågrånet. Enligt honom har avregleringen försämrat tågtrafiken - både i fråga om konfort och säkerhet.