Snart tyngre och högre långtradare på våra vägar
EU-kommissionen har gett Finland klartecken för tyngre och högre långtradare. Nu förbereds en ny förordning som tillåter långtradarna att väga från 60 till 76 ton. Höjden kan öka från 4,2 till 4,4 meter.
På skåp- och släptillverkaren Ekeri i Pedersöre säger vd Mikael Eklund att det är bra att man snart får besked om vad som gäller i branschen.
I väntan på de nya bestämmelserna ligger transportfirmorna lågt med nya beställningar.

EU-klartecken för tyngre transporter
På Kommunikationsministeriet uppger trafikrådet Kari Saari att förändringen i maxvikt och massa ännu ska på utlåtanderunda innan den slutliga förordningen förs till regeringen runt månadsskiftet april-maj. Finlands näringsliv EK uppskattar att förslaget sänker logistikkostnaderna från 80 till 160 miljoner euro per år. Den största nyttan tillfaller skogs- och gruvindustrin där man kontinuerligt kör med maximal vikt.
För Ekeris del tror Mikael Eklund inte på någon översvämning i orderboken, men lite bättre blir efterfrågan på hemmamarknaden. För Ekeri är inte förändringen avgörande.
Tack vare exporten har man ändå full sysselsättning för företagets 175 anställda.
De nya vikt- och massareglerna gäller enbart inhemska vägar. Utomlands kan de större långtradarna inte trafikera eftersom de går över maxgränserna. Enligt Eklund har varken transportörerna eller fordonstillverkarna önskat någon förändring. Det här är regeringens projekt och handlar om ett försök att kompensera industrin för kostnader som uppstår efter det nya svavelutsläppsdirektivet.