Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

DN: Usla skolreformer i Sverige

Från 2013
Uppdaterad 02.04.2013 14:39.
Bildtext Skärmdump från Dagens Nyheter.

Många av skolreformerna i Sverige de senaste decennierna har misslyckats. Det visar internationella forskningsresultat som tidningen Dagens Nyheter rapporterar om.

Flera av reformerna ser ut att ha gjort mera skada än nytta.

Så kallat problembaserat lärande, med mycket fallstudier och problemlösning i klassen, har blivit vanligt i de svenska skolorna, men enligt den ansedda nyzeeländska forskaren John Hattie fungerar problembaserat lärande så dåligt att eleverna lika gärna kunde stanna hemma.

De svenska skolorna får kritik också för att läxor används på fel sätt. Forskningen tyder dessutom på att åldersblandade klasser, som finns på många håll i Sverige, inte fungerar.

John Hattie har sammanställt forskningsresultat från över 50 000 studier. Resultaten omfattar över 80 miljoner elever världen över.