Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

"Traditionell TV är inte död"

Från 2013
Uppdaterad 04.05.2016 13:15.
Programmet är inte längre tillgängligt

Tv-branschen genomgår en stor förändring just nu. Ny teknik vinner mark, men traditionell tv försvinner inte.

Idag kan man se på tv direkt i smarttelefonen, webb-tv kommer starkt och en mängd nya tv-tjänster har lanserats det senaste året. Nu kommer ändå teknikutvecklingen inte att gå lika snabbt framåt längre, tror Johan Nilsson på kabel-tv-operatören Com Hem i Sverige.

-Nu utvecklar och förfinar man istället de tjänster som finns, och teknikutvecklingen saktar ner lite grann, säger Nilsson.

Tv-tittarna ska lättare hitta favoritprogrammet

Nu lanseras bland annat nya hybridtjänster. Hybridtjänsterna kombinerar webben och traditionell tv och ska göra det enklare för tv-tittarna att hitta det de vill ha.

Det senaste inom tv-branschen presenterades på seminariet Cable Days på Hanaholmen i Esbo idag.

- Det är mycket prat om att traditionell tv är död, men det tror jag inte alls. Jag tror den fortfarande kommer att vara stark om 15 år, säger Johan Nilsson.

I elektroniklandet Japan minskade försäljningen av tv-apparater med en tredjedel ifjol. Också i Europa har tv-försäljningen minskat, men i Finland syns inte den här trenden ännu. Ifjol såldes ungefär 400.000 tv-apparater i Finland.

Utan innehåll behövs ingen teknik

Men allt handlar inte om teknik på Cable Days. Utan vettigt innehåll gör man ingenting med de senaste distributionstjänsterna. Tv-tittarna bryr sig inte om varifrån och hur de får programmen, de vill bara ha underhållning, menar Whit Higgins på Fox International Channels.

- Det är alltid innehållet som avgör. För tillverkarna är det lätt att förivra sig i teknologin, men användarna bryr sig om innehållet, säger Higgins.