Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Telefonerna strular på Raseborgs arbetskraftsbyrå

Från 2013
Uppdaterad 22.05.2013 23:07.
Raseborgs arbets- och näringsbyrå i Karis.
Bild: YLE/Nina Simberg

Telefonproblemen som har förekommit på arbets- och näringsbyråerna runt om i landet har också drabbat Raseborgs arbetskraftsbyrå.

Raseborgs arbets- och näringsbyrå i Karis
Bildtext Kunderna har fått ta sig till arbetskraftsbyrån i Karis eftersom telefonlinjerna har varit överbelastade under våren.
Bild: YLE/Nina Simberg

Kunderna har fått vänta onödigt länge i telefonen och samtal har kopplats fel eller brutits helt. Orsaken till problemen är bland annat att byråerna har bytt ut alla trådtelefoner mot mobiler och telefonnummer har ändrats. Samtidigt har alla arbetskraftsbyråer genomgått en stor organisationsreform. Det här har lett till exempel till att kundernas samtal har kopplats fel.

- Vissa kunder har varit missnöjda och det har förekommit klagomål, men ganska lite, säger Majvor Lindstedt, sakkunnig på Raseborgs arbetskraftsbyrå i Karis.

I vissa fall har problemen lett till att fler personer har besökt byrån, vilket personalen på Karis arbetskraftsbyrå helst vill undvika. Alla arbets- och näringskraftsbyråer utvecklar för tillfället sina nät- och telefontjänster för att så mycket som möjligt ska kunna skötas per telefon och via webben.

Telefonproblemen har drabbat nästan alla arbets- och näringsbyråer. Arbets- och näringsministeriet meddelar ändå att telefonproblemen nu för det mesta har åtgärdats.

Från Hangö till Karis i onödan

Majvor Lindstedt, sakkunnig för arbetsförmedling och företagstjänster, Raseborgs arbets- och näringsbyrå
Bildtext Majvor Lindstedt, sakkunnig på Arbets- och näringsbyrån i Karis säger att det gått ganska smidigt efter att byrån i Hangö stängdes.
Bild: YLE/Nina Simberg

Speciellt för byrån i Karis har det under början av året varit viktigt att kunderna kan få hjälp per telefon. Efter att arbetskraftsbyrån i Hangö stängdes i slutet på förra året måste många ta sig en betydligt längre väg för att besöka byrån i Karis.

Enligt Majvor Lindstedt på byrån i Karis har arbetet ändå löpt rätt bra efter att byrån i Hangö stängdes. Vissa personer har fått åka från Hangö till Karis i onödan då telefonerna inte har fungerat normalt.

- I och med vårt nya servicetänkande ska alla veta vem de blir betjänade av och när för att man inte ska behöver åka upp i onödan. Lite gnissel var det efter att byrån i Hangö stängde men nu har vi inte fått speciellt mycket klagomål. Människor finner sig nog i förändringar också om de först tänker att det inte går, säger Lindstedt.

Läs tidigare artiklar här:
Hangö utan arbets- och näringsbyrå till jul
50 km för att söka jobb