Wallin kallar Soinis annons för dyrt skrävel
Timo Soinis förstasidesannons i söndagens Helsingin Sanomat får skarp kritik av riksdagsledamöter. Speciellt annonsens höga pris får kritik. Också finansminister Jutta Urpilainen tillbakavisar Soinis påståenden.

Stefan Wallin (SFP) kallar annonsen för "dyrköpt skrävelpropaganda", som finländarna inte är vana med mellan valen. Jouni Backman (SDP) säger i sin tur att det handlar om en bluff värd 50 000 euro, som har som avsikt att vilseleda.
Finansminister Jutta Urpilainen har för sin del också tillbakavisat Timo Soinis påstående om att Finland inte fick regelrätta säkerheter av Grekland. Enligt Urpilainen ger Soini en felaktig bild av Greklands-säkerheterna
Också riksdagsledamöterna Antti Lindtman (SDP) och Outi Alanko-Kahiluoto (Gröna) samt SDP:s partisekreterare Reijo Paananen har kritiserat Soinis brev på Twitter på söndagen.
– Alla partier vill ha offentlighet, inget märkligt med det, säger Wallin. Anmärkningsvärt är det i alla fall enligt honom att Soini köper landets dyraste annonsutrymme för att sprida sitt budskap.
– Partierna brukar annonsera inför val i annonser och reklam i tv, men mellan valen brukar man lita på att budskapet bär fram i riksdagsdebatter, den televiserade frågetimmen, på torgmöten eller intervjuer. Denna publicitet är gratis. Sannfinländarna, vars huvudsakliga finansiering kommer från partistödet, alltså skattebetalarna, väljer nu att propagera för tiotusentals euro på ett sällan skådat skrytsamt sätt, säger Wallin.
Han framhåller vidare att det inte finns något nytt i texten som Sannfinländarna inte skulle ha sagt tidigare.
– Har småfolkspartiet Sannfinländarna för mycket pengar skulle en donation till barnsjukhuset eller krigsveteranerna säkert ha gjort större nytta än dagens skrävelannons i HS, säger Wallin.
Soini själv säger att innehållet i annonsen är det enda som är relevant. Han vill inte delge vad annonsen kostade eller med vilka pengar den är betald.
Läs också: Soini köpte HS första sida - kritiserar Greklandsavtal