Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Ringbanan ska vara färdig år 2015

Från 2013
Uppdaterad 07.06.2013 05:32.
Bildtext Flygplatsens station byggs under gången mellan terminal ett och två.
Bild: Yle/Fanny Fröman

Byggandet av Ringbanan som ska förena Helsingfors centrum med flygplatsen i Vanda har kommit in i en ny fas. Under sommaren ska man börja lägga in räls på banan och på tunnelstationerna vid flygplatsen och Aviapolis byggs det redan för fullt.

- I helhet har arbetet framskridit bra, enda större motgången har varit glykolen som påträffats i marken vid flygplatsen, säger Trafikverkets överdirektör Kari Ruohonen. De sista stora byggarbetena ska påbörjas på banan i år.

Glykol används för att förhindra isbildning på flygplan och dess upplösningsprodukt hade kunnat försvaga konstruktionerna i vägtunneln. Därför måste banavsnittet vid flygplatsen utvidgas så att en skyddskonstruktion av armerad betong får plats i tunneln. På grund av glykolen försenades projektet med ett drygt halvår och kostnaderna steg med 50 miljoner euro.

- Motsvarande glykolproblem finns ingen annanstans i världen och vi har själva varit tvugna att tillsammans med statens forskningscentral VTT utveckla skyddskonstruktionen, säger ringbanans projektchef Juha Kansonen.

Överlag har logistiken på byggarbetsplatsen enligt Kansonen varit överraskande svår. På byggarbetsplatserna pågår arbetet nästan dynget runt och det är ständig biltrafik inne i tunnlarna som måste dirigeras med hjälp av trafikljus.

Inga snabbtåg till centrum

Ringbanan sträcker sig från Vandaforsen via flygplatsen till Dickursby och kommer att trafikeras av de nya Flirt-tågen. De kommer att åka var tionde minut i båda riktningarna, och den som vill ta sig från flygplatsen till Helsingfors centrum är det ingen skillnad i vilken riktning tåget åker. Då blir väntetiden högst fem minuter och resan till Helsingfors tar runt en halvtimme.

- Vi räknar ändå med att runt 80 procent av ringbanans passagerare kommer att vara andra än flygpassagerare, säger Juha Kansonen. Bland annat de som jobbar i det nya företagsområdet i Aviapolis kommer att kunna åka till jobbet med ringbanan.

Om två år ska man alltså kunna åka från Helsingfors centrum till flygplatsen med tåg?
- Det borde inte bli några fler förseningar, så jag vågar nästan lova att ringbanan är klar i juli år 2015, säger Kari Ruohonen från Trafikverket.

Se video från ringbanans tunnel

Så här ser det ut i ringbanans tunnel som löper precis under flygplatsens start- och landningsbana. För tillfället byggs skyddskonstruktionen som är av armerad betong.

Läs också:
"Folk vet förvånansvärt lite om ringbanan"