Hoppa till huvudinnehåll

Johanna Törn-Mangs: Beroende av klick

Från 2013
Uppdaterad 06.06.2013 17:33.
Bild: Yle/Pixel

”För att försäkra oss om att ni som klickar upplever att ni får ett betydelsefullt innehåll gör vi med jämna mellanrum också kvalitativa undersökningar”, skriver Svenska Yles webbchef Johanna Törn-Mangs i en kommentar till den webbstatistik som Svenska Yle börjar publicera i dag.

Vid webbdesken på Svenska Yles redaktion i Böle har vi en stor tv-skärm som visar besökarantal i realtid på Svenska.yle.fi. Där ser vi bland annat hur många aktiva besökare vi har inne på sajten, varifrån de kommer och vilket innehåll de är intresserade av.

Den är allvarligt beroendeframkallande. Det är både en och annan reporter som ivrigt sneglar mot tv-skärmen när en artikel lagts ut på webben – oj, vad folk läser den artikeln, eller aha, den intresserade tydligen inte ett dyft. När vi lagt ut något som blir en klickmagnet blir det glada rop och en exalterad stämning när siffrorna rusar i höjden.

En av fördelarna med att jobba med webb är nämligen den snabba och exakta statistiken. Då det gäller Svenska.yle.fi behöver man inte fundera på gallupar och frågeformulär och felmarginaler för att få fram besökssiffrorna. I stället finns tillförlitliga siffror att tillgå hela tiden, både i form av realtidsrapporter och rapporter som visar trender över en längre tidsperiod. Vi behöver inte fråga folk vilket innehåll som intresserar. Vi ser det.

Tack vare besökssiffrorna får vi hela tiden mera information om vad vår publik, den svensk- och tvåspråkiga befolkningen i Finland, vill ha på webben. Vi lär oss av statistiken, och den påverkar våra val, men vår journalistik på webben får naturligtvis inte enbart styras av siffrorna. För att ta ett konkret exempel: även om en nyhet om till exempel ett mordfall får mycket läsning på webben leder det så klart inte till att vi på Svenska.yle.fi börjar hårdbevaka den kriminella scenen. Vad vi väljer att lyfta fram på webben ska vara journalistiskt motiverat, och förankrat i de värderingar och de tyngdpunktsområden som finns inskrivna i vår strategi.

Samtidigt måste man komma ihåg att kvantitativa mått också ofta mäter kvalitet. Den som väljer att gå in på en sajt och möts av artiklar och klipp som inte känns viktiga återkommer inte, och sprider inte detta innehåll på sociala medier. Då påverkas också besökssiffrorna på sikt.

Men för att försäkra oss om att ni som klickar upplever att ni får ett betydelsefullt innehåll gör vi med jämna mellanrum också kvalitativa undersökningar, genom att samla in respons via webbenkäter och i fokusgrupper.

För så här är det: Trots att det är lätt att fascineras av besöksantal och sidvisningar är det viktigt för oss som jobbar på ett public service-bolag att våra besökare ska tycka att det innehåll vi bjuder på är relevant, unikt och skapar mervärde i samhället. När vi vet att det är det ni upplever att ni fått på Svenska.yle.fi – då är vi nöjda.

Läs också: Svenska Yle börjar publicera webbstatistik