Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Farväl till ”russinbåten”

Från 2013
Uppdaterad 12.12.2014 16:48.
2 min

En gammal sjöfartspärla har försvunnit från trafik. M/S Birger Jarl har upphört att kryssa på rutten Stockholm-Mariehamn. I stället har båten blivit flytande vandrarhem vid Skeppsbron.

Ånedinlinjen uppger att man har tagit en paus i trafiken, pga olönsamhet. Men pausen kan bli bestående, eller så måste båten flyttas till andra farvatten. Det är inte första gången rederiet har problem. Man har prövat med utländsk besättning, rekonstruktion, trafikuppehåll, och att köra varannan vecka med bara en besättning.

Äldre passagerare kommer inte mer

Fartyget har speciellt lockat äldre svenska passagerare. Passagerare på de andra båtarna har kallat Birger Jarl för ”russinbåten” för att passagerarna där är så skrynkliga. Ånedinlinjens styrelseordförande Janne Widén säger att det verkar som om yngre pensionärer vill se nya saker och åker längre bort än till Åland.

-På Birger Jarl finns båtkänslan kvar, med möjlighet att njuta av skärgården utanför, betonar Janne Widén på Ånedinlinjen. Servicen och smörgåsbordets kvalitet är viktig, vid sidan av de skattefria uppköpen. Men båten är gammal och delvis obekväm. Delvis är det just det som ger känslan av äkta gammaldags kryssningsfartyg.

Moderna båtar konkurrerar

De större rederierna har möjlighet att locka med nya effektivare båtar, större shower och taxfreebutiker ombord. Viking Grace har överträffat förväntningarna, säger informationschef Johanna Boijer-Svahnström. Det är många som vill åka med den båten, från Åbo-hållet. Men den avgår obekvämt tidigt på morgonen från Stockholm. Viking dröjer ändå med beskedet om det blir en tvillingbåtsbeställning, man tycks inte lita på marknaden året om.

Sandra Miller Kinge, marknads- och kommunikationschef på Birka cruises, berättar om en väldigt stark vår, följd av en väldigt stark sommar. Man ser ett trendbrott som tros bero på ett renodlat kryssningskoncept och närodlad mat ombord. Många taxfreekärror med öl och snus ses rullas iland, men också påfallande många barnfamiljer stiger ut ur båten.

Viking har också en båt som kryssar enbart mellan Stockholm och Mariehamn, men den marknaden verkar mättad. Det är många båtar där passagerarna aldrig ens vet om att de har besökt Åland, eftersom det sker nattetid. Fartygen går in och ”nosar” på Åland, utan att varken lossa eller ta in några nya passagerare. Besöket på Åland sker enbart för att kunna sälja taxfree; alkohol, tobak och storsäljaren snus.

Också Tallink Silja har satsat på att förnya flottan. Den moderna komforten på de nya fartygen ökar reslusten och ger ökade passagerarvolymer, konstaterar kommunikationschef Janis Pavuls på Tallink Silja.

Baltikum lockar svenskar

Tallink Silja är den stora Baltikumoperatören i Sverige med kryssningar till både Tallinn och Riga. Också kommunikationschef Janis Pavuls bekräftar att en stor del av omsättningen genereras av ombordförsäljningen, där taxfree utgör en betydande del.

Lågprisflyget är intressant närmast för behovsresenärer utan bil, enligt Janis Pavuls. Men flyget ger ingen konkurrens för rederiernas kryssningsprodukter.