Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Besiktning av motorcyklar får inte stöd i Finland

Från 2013
Uppdaterad 03.07.2013 20:35.
Programmet är inte längre tillgängligt

I tisdags godkände EU-parlamentet en lag, om att alla motorcyklar i EU ska besiktigas regelbundet. I Finland är både Motorförbundet och Trafi skeptiska till förslaget.

Eus ministerråd ska ännu behandla lagen, innan den är slutgiltigt godkänd. Syftet med lagen är öka trafiksäkerheten, men på Motorförbundet tror Kurt Ljungqvist inte att lagen inte kommer att komma åt motorcykelolyckorna.

- De flesta motorcykelolyckor beror på fortkörning, alkohol eller att föraren är ung och oerfaren. Jag känner till få olyckor som skulle ha skett på grund av tekniska fel.

Ljunqvist säger att besiktning av motorcyklar kommer att innebära med kostnader för förarna.

Trafi tar avstånd

På Trafiksäkerhetsverket Trafi säger Erik Asplund att Trafi stöder lagförslaget, om det går att bevisa att den förbättrar trafiksäkerheten. Hittills har olycksstatistiken inte bevisat att lagen skulle förändra något.

- I Finland är tekniska fel på motorcyklar inte ett stort problem. Därför vill vi helst inte att besiktning av motorcyklar ska bli obligatoriskt, i alla fall inte på EU-nivå.

EU-parlamentarikern Petri Saravmaa är också inne på samma linje. Han har kämpat för att förslaget inte ska godkännas.

- Det finns två typer av olycksstatistik i den här frågan. Besiktningsindustrin säger att 8 procent av motorcykelolyckorna beror på tekniska fel, medan annan statistik pekar på att det bara är 0,3 procent.

Han säger att om bara 0,3 procent av olyckorna sker på grund av tekniska fel, är det inte förnuftigt att driva igenom lagen.

Går lagen igenom i sin nuvarande form, kommer även besiktning av mopeder att bli obligatoriskt, från och med år 2018.