Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

EU-direktiv missgynnar finländska konsumenter

Från 2013
Kund betalar vid kassa
Bild: Yle

En ny förordning som ska kräver att företag tydligt ska ange vad priset på varor och tjänster har trätt i kraft. I Finland kommer den nya förordningen ändå att luckra den nuvarande lagstiftningen och det missgynnar finländska konsumenter.

Förordningen grundar sig på ett EU-direktiv, som ska göra det lättare för konsumenter att få veta vad en vara eller en tjänst kostar. I Finland har lagen tidigare varit mer strikt i den här frågan. I och med de nya reglerna, som gäller hela EU, har den finländska lagen luckrats upp.

Det som förändras är bland annat att företag inte längre är skyldiga att ange priset på vissa tjänster. De tjänster som berörs är privata sjukvårdstjänster, telefon- och bredbandstjänster, och transporttjänster.

– Jag ser inga fördelar för de finländska konsumenterna, säger Jukka Kaakkola, jurist vid Konkurrens- och konsumentverket.

– Det försämrar finländarnas möjligheter att jämför priser och göra sitt val, säger han.

Enligt Kaakkola har bland annat läkarförbundet har uppmanat sina medlemmar att låta prislistorna stå kvar. Han tror också att de flesta företag som nu har möjlighet att inte uppge priset, ändå kommer att göra det.

Inget pris i reklamer

Det som också förändras i och med förordningen är reglerna för tv- och tidningsreklamer. Företag kan nu välja om de vill ange priset på en vara i en reklam. Enligt Kaakkola kommer de flesta nog att uppge priset i reklamer, men det kan finnas undantag.

– När det kommer till lyxvaror som inte riktar sig till alla kunder tror jag att det kan bli vanligare inte uppge priset.

Enligt Pasi Riikonen, chef för försäljning vid Elisa, kommer den nya förordningen inte att påverka företaget. Bolaget kommer inte att dölja sina priser.

– Jag ser bara fördelar i att vi kunderna lätt kan ta reda våra priser, säger Riikonen.