Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Efterfrågan på spärrtjänster blir större

Från 2013
Uppdaterad 04.08.2013 16:52.
Bild: Lehtikuva

I takt med att fickstölderna blir flera ökar efterfrågan på trygghet och spärrtjänster som snabbt ser till att betalkort och telefoner inte kan missbrukas.

Det går också att registrera till exempel sina nycklar så att de blir lättare att returnera till sin rätta ägare.

Konsumenträttsrådgivaren Annica Granvik är en av dem som vill värna lite extra om sina nycklar och har en informationsbricka i nyckelknippan.
- Jag lämnar ibland mina nycklar lite här och där och jag tänkte att det är ett bra sätt, då får jag dem tillbaka med större sannolikhet än om jag inte har det.

Förhoppningen är att den som hittar nyckelknippan ska lägga den i postlådan och så förmedlar företaget den till den rättmätiga ägaren.

Företaget står för kostnaderna

För en fast avgift kan man också registrera sina kreditkort, stamkundskort, bibliotekskort, identitetshandlingar och mobiltelefoner hos företag som erbjuder spärrtjänster.

Om man blir bestulen kan man kontakta företaget, som ser till att meddela alla behövliga instanser i stället för att man själv ringer runt till banker, handelslag och myndigheter. Då är det också företaget som står för kostnaderna ifall kort eller telefoner trots allt missbrukas och som ser till att beställa nya kort ifall det är möjligt.

Hittills verkar de flesta kunder nöjda med den här sortens service. De allra flesta fall som har kommit till konsumentmyndigheternas kännedom handlar om att kunden inte har bekantat sig tillräckligt noga med avtalstexten i kontraktet. De flesta sköter sig väl, menar Granvik.

Den här sortens företag vill veta en hel del om kunden och om man är misstänksam kan det löna sig att till exempel kontrollera att företaget finns i företags- och organisationsdatasystemet FODS på www.ytj.fi