Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Automatisk telefonservice testas vid Kimitoöns läkarmottagningar

Från 2013
Uppdaterad 29.08.2013 15:12.
Influensatjänsten har öppnats
Bild: Bild: Yle

Läkarmottagningarna vid Kimitoöns hälsocentral tar en automatisk telefonservice i testanvändning från och med onsdagen den 4 september. Målsättningen är att förbättra tillgängligheten och kundbetjäningen.

Kimitoöns läkarmottagningar tar emot sammanlagt över 4 000 telefonsamtal i månaden. Vissa veckodagar kan det innebära flera hundra samtal per dag.

-I praktiken har kunderna varit tvungna att ringa flera gånger på nytt eller vänta kvar på linjen utan att veta exakt när de blir betjänade. Det här är något vi nu vill komma ifrån, säger läkarmottagningarnas avdelningsskötare Carmela Färm-Kaaja.

Den automatiska telefonservicen fungerar så, att linjerna till läkarmottagningen aldrig är upptagna. Man kan alltid välja att bli kvar på linjen och vänta på att få tala med personalen, men om man inte vill vänta kan man välja att bli uppringd senare.

-Alla som väljer återuppringning blir kontaktade senast inom samma dag, vanligtvis inom en timme, eller vid önskad tidpunkt, säger Färm-Kaaja.

Återuppringningen görs till det nummer man ringer ifrån, eller att annat nummer om man så önskar. Hemliga telefonnummer identifieras inte av systemet, så ingen återuppringning kan göras till hemliga nummer.

Telefonnumren till läkarmottagningarna ändrar inte utan är fortsättningsvis (02) 4260 400 (Kimito) och (02) 4260 500 (Dalsbruk). Inte heller laboratoriets eller röntgens tidsbokningsnummer ändrar, de är fortsättningsvis (02) 4260 454 (laboratoriet) och (02) 4260 424 (röntgen).