Finländska företag satsar inte på varumärken
Finländska företag gör produkter av hög kvalitet men är ovana med att investera stora summor i att bygga upp ett starkt varumärke.
Vi har en tradition av ett starkt ingenjörskunnande men ligger till exempel långt efter Sverige i att bygga upp starka varumärken, säger Jaakko Aspara, professor i marknadsföring vid Aalto-universitetet.
Vissa företag har inte nått den framgång de haft potential till, eftersom de inte kunnat eller velat satsat tillräckligt mycket på sitt varumärke, menar Aspara och nämner Fiskars och Marimekko som exempel.
- I Finland och på hemmarknaden klarar sig dessa företag bra och men utomlands finns det slutligen ganska få som känner till dem, menar Aspara.
"Ingen vet vad Nokia står för i dag"
Också Nokia får kritik. Inte för försäljningen av mobiltelefonverksamheten till Microsoft, utan för man inte lyckats definiera vad man vill erbjuda konsumenterna nu
- Konsumenterna vet inte vad Nokia egentligen står för i dag. Det är inte telefonerna längre. Man har nätverken kvar, men det biten syns inte i konsumenternas vardag särskilt väl. Nokias varumärke ter sig ganska vagt för många just nu, säger Aspara.