Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Långsamt rätar hon upp sig

Från 2013
Uppdaterad 17.02.2015 10:31.
Bildtext En massiv och dyr operation.

Vraket av Costa Concordia vid den italienska ön Giglio hade på måndagseftermiddagen rätat upp sig flera grader. Delarna som legat under vattnet syntes tydligt som rostiga och bruna. Fartyget ska fås på rätt köl i världens hittills dyraste och största bärgning. Det kan ta upp till tolv timmar att räta upp fartyget. Operationen inleddes vid tiotiden på förmiddagen efter att ha skjutits upp med någon timme på grund av dåligt väder under natten.

Det var sent på kvällen den 13 januari ifjol som Costa Concordias kapten Francesco Schettino bestämde sig för att navigera lite närmare den vackra ön Giglio.

Det slutade i katastrof. En undervattensklippa slet upp en 50 meter lång reva, vatten vällde in och slog ut motorerna. Kort efter det gick fartyget på grund bara 500 meter från Giglios hamn och lade sig på bottnen med kraftig slagsida. 32 människor omkom.

Giglioborna vill bli av med fartyget

Arbetet med att lyfta upp det kantrade fartyget har skjutits upp flera gånger på grund av tekniska problem, men nu är det dags. Giglioborna väntar ivrigt på att få tillbaka sin utsikt.

- Jag hoppas verkligen att fartyget försvinner fort, för vi står inte längre ut med att se det framför oss varje dag, säger Gigliobon Alessandro Nosiglio. I ett och ett halvt år har det funnits där varje morgon när vi har vaknat. Vi kan knappt vänta!

Det är nu eller aldrig som Costa Concordia ska lyftas upp. Skrovet försvagas hela tiden och kommer antagligen inte att hålla ännu en vinter. Om bärgningen nu misslyckas är det inte sagt att man mera får upp fartyget. Hundratals personer deltar i det massiva bärgningsarbetet. Costa Concordia är det största italienska passagerarfartyget som någonsin har byggts, nästan lika långt som tre fotbollsplaner.

Vattenfyllda pontoner ska få fartyget på rätt köl

Fartyget kommer att dras upprätt med hjälp av jättelika pontoner som har fästs vid fartygssidan. Pontonerna fylls med vatten och med tyngden som hjälp dras Costa Concordia upp. När fartyget står upprätt fästs ytterligare pontoner på andra sidan. Pontonerna fylls med luft så att fartyget flyter.

Operationen väntas ta upp till 12 timmar och all maritim trafik i området stoppas under tiden. Nästa år bogseras fartyget till fastlandet där det ska skrotas. Prislappen för hela bärgningsoperationen blir uppskattningsvis över 800 miljoner euro. Enligt experter finns det ingen risk för att fartyget ska brytas itu när det lyfts upp. Men miljöorganisationer oroar sig för att tusentals ton giftigt avfall ska hamna i havet under bärgningen. Men bärgningsmanskapet är förberett.

Costa Concordiabärgningens ledare Nick Sloane
Bildtext Costa Concordiabärgningens ledare Nick Sloane.

-Vi har många absorberande bommar och barriärer mot oljespill säger Nick Sloane som är chef för bärgningen. Och vi har fiskenät som ska fånga skräp. Det kommer att finnas skräp som flyter upp när hon kommer upp ur vattnet, men vi är ganska säkra på att näten kommer att fånga upp det.

Två av de människor som omkom i olyckan saknas fortfarande. Och man hoppas nu att man ska kunna hitta dem när fartyget lyfts på rätt köl.
Rättegången mot Costa Concordias kapten Francesco Schettino pågår fortfarande. Han har åtalats för dråp och för att ha övergett passagerarfartyget innan alla passagerare hade evakuerats.

Läs också:

"En massiv operation"
Utdragen rättegång mot "Kapten Ynkrygg"
Haveriet i bilder