Sänkt moms gynnar inte kunder
Momssänkningen år 2007 ledde inte till de resultat som regeringen hade räknat med. Barberare och hårfrisörer sänkte sina priser bara delvis och sänkningen hade ingen inverkan på efterfrågan av frisörstjänster. Det framgår av en forskningsrapport från Statens ekonomiska forskningscentral, VATT.
Det var ett EU-direktiv som fick regeringen att reagera. EU ville ha en sänkning av momsen för arbetsintensiva tjänster och ville prioritera frisörsbranschen.
Momsen sänktes från 22 procent till 8 procent. Enligt VATT:s undersökning sänktes priserna bara med hälften av vad de borde ha gjort. Dessutom fanns skillnad mellan olika slag av frisörssalonger. Stora salonger sänkte sina priser mera, medan små knappt ändrade sina priser alls.
Små företag tog hela skattesänkningen i form av högre vinst, medan större företag förde över en del av skattesänkningen på kunderna.
EU:s önskan om mera efterfrågan av frisörstjänster förverkligades inte. Den genomsnittliga prissänkningen på 5-6 procent ökade inte efterfrågan.
Målet var också att minska den svarta ekonomin och få alla frisörer att betala skatt. Inte heller i det fallet hade skattesänkningen någon effekt.