Småföretag lånar varandras skyltfönster
Nu kan småföretagare i Vasaregionen hjälpa varandra genom att göra reklam för varandra. Det här är en idé som frisör Maria Karp försöker sprida bland småföretagarna i regionen. På måndagen ordnade hon det första mötet om Företagarvän-cirkeln.
- Vi har ju alla lite samma problem att det är dyrt med marknadsföring. Då man har mycket jobb behöver man inte marknadsföring och när man har lite jobb så skulle man behöva det, men då tycker man att man borde spara på samma gång så det blir lite fel. Så jag tänkte att det måste finnas något sätt att få billig marknadsföring, säger Karp.
Hon hoppas att de mindre företagen i regionen nu kunde gå ihop och göra reklam för varandra i stället för att se varandra som konkurrenter.
Lånar varandras skyltfönster
Tanken är att företagarna via projektets Facebooksida ska kunna gå ihop och samarbeta en till tre veckor. Under veckorna får företagarna låna en del av varandras skyltfönster till att marknadsföra och sälja produkter till ett billigare pris. Eller så kan de dela ut rabattkuponger via samarbetspartnerns företag.
Och det här har frisörsalongen Hairhouse i Gamla Vasa redan testat med jakt- och fiskeaffären Kurre i Vasa centrum.
- Det har fungerat jättebra, vi har till och med sålt deras produkter från vårt skyltfönster åt våra kunder så jag måste nog säga att det är win win, säger Karp.
Har ni fått ett nytt kundunderlag?

Småföretag hjälper varandra med marknadsföring
- Inte riktigt ännu har vi märkt något för det var bara en vecka sedan vi började. Men vi hade fått jättemånga nya gillare på vår Facebooksida - jägare, och det är alltid en början.
Och samarbetspartnern Kurre jakt och fiske har märkt att nya kunder har fått upp ögonen för deras affär.
- Jo faktiskt, några väskor och sådant har faktiskt gått åt och uppmärksamhet har vi tydligen fått. Så de är bra på att sälja de där flickorna tydligen, säger Andreas Högback från Kurre jakt och fiske.
Väcker nyfikenhet
Varken frisörsalongen eller jakt- och fiskeaffären har fått någon negativ respons för samarbetet. Men många har varit nyfikna.
- Vissa har till och med hunnit gå förbi här och trott att de har varit på väg in till fel ställe då de har sett skyltfönstret, så det väcker diskussion i vilket fall som helst, säger Karp.
Första mötet ledde till samarbete
Mötet som Karp ordnade i måndags lockade kring tio företagare och ytterligare tio har redan anmält sitt intresse för projektet. Och redan på första mötet uppstod samarbeten mellan olika företag.

Småföretagare lånar varandras skyltfönster
En av dem är David Fred som är massör i Gamla Vasa. Han ska samarbeta med en optiker i Vasa centrum.
- Det är för att få publicitet inne i stan helt enkelt, säger Fred.
Han kommer att visa fram optikerns produkter och optikern kommer att dela ut rabattkuponger till hans företag.
Hur tror du dina kunder reagerar?
- De blir säkert lite förvånade och då får man lite förklara vad det handlar om. Men det är ju marknadsföring och det är det här med att man blir utsatt för samma logon upprepade gånger som gör att man kommer ihåg dem nästa gång man ska göra sitt val, säger Fred.
Mera information får du via Kust-Österbottens företagare. Vill du vara med kan du skicka e-post till adressen info@ko-foretagare.fi