Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Resenärer får bättre konsumentskydd

Från 2013
Uppdaterad 03.10.2013 16:29.
Bild: Orestis Panagiotou / EPA

EU vill förbättra konsumentskyddet då man beställer paketresor via elektroniska resetjänster. Den som leverar paketresan måste ställa en säkerhet för den händelse att resan inte fungerar till alla delar.

EU-kommissionen har presenterat ett förslag till omarbetning av direktiver om paketresor. Regeringen stöder förslaget, som nu har överlåtits till riksdagen.

I nuläget är det oklart vilka rättigheter konsumenterna har i och med utvecklingen av den elektroniska handeln. Om man via en elektronisk leverantör bokar ett paket med till exempel resa och inkvartering, kan man bli utan ersättning i fall hotellet eller flygbolaget går i konkurs.

Traditonella resebyråer är däremot skyldiga att ställa upp med säkerheter mot eventuella avbrott.

Enligt förslaget till en omarbetning av direktivet om paketresor ska arrangörer som erbjuder resepaket ställa en säkerhet för återbetalning i händelse av obestånd. De nya reglerna kommer fortsättningsvis inte att gälla sådana resetjänster som konsumenten själv bokar från separata tjänsteleverantörer.

Om tillämpningen av direktivet om paketresor utvidgas, kommer sannolikt också priset på vissa resetjänster att höjas. Det kan för sin del medföra att konsumenter i allt större utsträckning köper sina resetjänster direkt från sådana tjänsteleverantörer som inte omfattas av direktivet.

Diskussion om artikeln