Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

THL: Finländarna äter mer fett

Från 2013
Uppdaterad 04.10.2013 14:47.
Pojke äter mellanmål

Den finländska befolkningens kost innehåller mer fett och färre kolhydrater än för fem år sedan. Det här framkommer av undersökningen Finravinto 2012 som gjorts av Institutet för hälsa och välfärd, THL.

Det mindre intaget av kolhydrater verkar rikta sig mot bland annat rågbröd som innehåller rikligt med fibrer, och inte till exempel socker.
- Det här är inte bra med tanke på näringsintaget i sin helhet, säger överdirektör Erkki Vartiainen vid THL.

Fetternas andel i kosten har stigit. Det här gäller framförallt mättade fetter men också de mer hälsosamma omättade fetterna. Andelen mättade fetter var 15 procent av energiintaget hos personer i arbetsför ålder och 14 procent bland de äldre. Rekommendationen är 10 procent.

- Eftersom vi känner till kostens centrala betydelse för uppkomsten av folksjukdomar, vore det viktigt att föra fram de hälsosamma alternativen, säger Pekka Puska, generaldirektör vid THL.

De främsta källorna för mättade fetter är smör, bredbara pålägg som innehåller rikligt med smör, ost, mjölkdrycker och andra mjölkprodukter. De mättade fetterna höjer kolesterolvärdet.

Fiskmedaljonger på rad i en ask.
Bildtext Fisk är den viktigaste källan av D-vitamin.

Omättade fetter får man i synnerhet från oljor och fisk. Intaget av omättade fetter är nu i enlighet med rekommendationerna.

D-vitaminpreparat hjälper till

De flesta vitaminer och mineraler får vi tillräckligt av i vår kost. Endast intaget av B-vitaminet folater och järnintaget hos kvinnor är för litet. Folat får man i synnerhet från rågbröd, grönsaker, frukt, bär och mjölkprodukter.

D-vitaminintaget har ökat och männen får tillräckligt med D-vitamin. Kvinnornas intag av D-vitamin ligger lite under den rekommenderade gränsen.

Den bästa D-vitaminkällan är fisk. D-vitaminpreparat hjälper ofta till för att uppnå den rekommenderade nivån.

2 000 vuxna finländares matvanor utreddes för Finravinto 2012 -undersökningen.

Läs också:
Ät mycket nötter, mindre kött!