Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Ny lag ska ge bättre och säkrare el

Från 2013
Uppdaterad 08.10.2013 20:46.
Programmet är inte längre tillgängligt

Varje år har Hiiskula gård i Vihtijärvi över 50 mindre elavbrott - och efter annandagsstormen 2011 blev det rekord: 58 timmar.

Markägare Hans Brummer hoppas den nya elmarknadslagen tvingar elbolagen att skärpa sig.

Skogsbrukare Hans Brummer kliver med ett leende på läpparna över träd som ligger härs och tvärs under elledningen som leder till hans gård. Det är samma trädgrenar som varje år trycks ner av snön, faller över elledningen och förorsakar över 50 mindre strömavbrott per år. - Jag brukar säga att vi har U-lands-el på 50 kilometers avstånd från Helsingfors, och så får det naturligtvis inte vara, säger han till Tv-nytt.

Pilotprojekt

Men det ska bli bättre. Hans Brummer hör nämligen till de markägare som är med i Fortums och UPM:s pilotprojekt i Vichtis där man provar en samarbetsmodell där skogsbolaget sågar ner träden runt elledningarna. Markägaren får pengarna för virket och elbolaget minimerar riskerna för strömavbrott vid nästa storm.

Det är den nya elmarknadslagen som ställer högre krav på elbolagen. Men samtidigt ges elbolagen rätt att gallra runt elledningar till och med utan markägarens tillstånd ifall det är nödvändigt med tanke på elavbrott.
- Det är alldeles utmärkt att man till slut förstår problemet i glesbygden. I och med att samhället utvecklas och fungerar allt mer med elektricitet så är det oerhört viktigt att elförsörjningen tryggas, säger Hans Brummer.

Nya krav

Den nya lagen har en övergångsperiod fram till år 2028. Då blir den övre gränsen för elavbrott 36 timmar i glesbygden och 6 timmar i tätorter.

Ersättningar för överträdelser blir högre. Det här har satt på fart på elbolagen. Landets största elleverantör Fortum har satsat stenhårt på att bygga ut det så kallade "vädersäkra" elnätet efter den ödesdigra annandagsstormen som ledde till massiva strömarvbrott år 2011.
- Vi fick ju en massa kritik då vi inte kunde ge ut information till kunderna och inte var anträffbara. Nu har vi utbildat folk i kundtjänsten som kan svara på felsamtal och vi har lanserat vår sms-tjänst. Senast kraschade också våra internetsidor så nu har vi jobbat med dem, berättar driftschef Jörgen Dahlqvist på Fortum.