Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Många frågor kring TE-byråernas framtid

Från 2013
Uppdaterad 14.10.2013 07:17.
En bild tagen av glasdörren till en TE-byrå.
Bild: YLE/Sofi Nordmyr
Programmet är inte längre tillgängligt
Radio Vega Åboland: Personalen kommer troligvtvis att minska på TE-byråerna - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Det finns ännu oklarheter med hur servicen vid arbets- och näringsbyråerna i Egentliga Finland kommer att fundera i framtiden. Enligt förslaget ska antalet byråer i regionen minska från tretton till fyra.

Under våren har en arbetsgrupp vid NTM-centralen arbetat fram ett förslag hur servicen vid arbets- och näringsbyråerna i Egentliga Finland ska se ut i framtiden. I dag finns 13 byråer i Egentliga Finland. Enligt förslaget ska det i framtiden endast finnas personal på plats vid byråerna i Nystad, Loimaa, Salo och Åbo. Finansministeriet däremot vill skära ner antalet kontor i Egentliga Finland till endast två, ett i Salo och ett i Åbo.

Utvecklingschef Kjell Henrickson vid Egentliga Finlands NTM-central beskriver förändringarna som radikala men säger samtidigt att det ännu finns många öppna frågor.

- Inga slutgiltiga beslut har ännu fattats. Vi förhandlar just nu intensivt med kommunerna. Förändringen kan vara klar innan 2016 men om det då blir enligt förslaget som det ser ut nu eller någon annan modell kan jag inte säga.

Det är också oklart vad förändringarna kommer att innebära för personalen.

- Vi har rätt så små verksamhetsställen. Vi har ställen där det jobbar bara en eller två tjänstemän. Personalen flyttar till närmaste verksamhetsställe som enligt planen är Nystad, Loimaa, Salo och Åbo.

Innebär det här att personalen minskar?

- Personalen minskar beroende på det att vi har mindre verksamhetspengar och mindre personkvoter. Vi vill ha mer personal men realiteten är det att vi har mindre personal till förfogande.

I dag jobbar drygt 200 personer vid TE-byråerna. Enligt planen kommer personalstyrkan att minska med ett tiotal personer.

Enligt Tarja Tötterman, vid arbetskraftsbyrån kommer dock inte servicen att påvekas negativt eftersom man nu satsar på att utveckla sina internettjänster.

- Den största förändringen är att alla inte måste besöka TE-byrån för att få service. Som arbetssökande räcker det att man anmäler sig på nätet.

Finns det en risk att de som inte är vana att använda internet blir utanför?

- Det är inte meningen att bara erbjuda service på nätet. Meningen är att genom att rutinärenden utförs på nätet har vi mera tid för personlig service i de fall det behövs, säger Tötterman.