Sodexo vill inte fortsätta städa i Pargas
Städföretaget Sodexo har meddelat att de inte vill fortsätta att städa för Pargas stad då deras avtal går ut i slutet av nästa år.
- Vi har väldigt svårt att få personal till området och det gör att kostnaderna för servicen blir betydligt högre, säger Bianca Brink, som är chef för Sodexo i Finland.
Sodexos städning i Pargas har varit mycket bristfällig, men under den senaste tiden har den fungerat bra. Pengarna räcker ändå inte till för att upprätthålla en tillräcklig god kvalitet.
- Visst är det tråkigt att det tar slut nu då kvaliteten äntligen börjar vara på en bra nivå. Troligtvis betyder det här också att vi måste betala mer för städningen i framtiden om vi vill få en bra kvalitet. Bäst är inte alltid billigast, säger fastighetschef Seppo Pihl.
Sodexo fortsätter att städa i Pargas till slutet av nästa år då deras städavtal går ut. Men i avtalet ingick även en option på två år vilket innebär att staden om de vill kan förlänga avtalet med två år. Men eftersom Sodexo inte vill färlänga avtalet om prisnivån är densamma, så har staden beslutat att häva avtalet för optionerna.
Flera kommuner har liknande problem just nu
Leena Hoppu-Mäenpää som är jurist vid Kommunförbundet, säger att det under hösten kommit in flera samtal där kommunerna har problem med sina avtal till privata företag.
- Många gånger handlar det om att företagen inte har tänkt igenom sina offerter tillräckligt eller att de har uppskattat dem fel. Företagen glömmer ofta att en offert även gäller för hela optionsperioden, säger Hoppu-Mäenpää.
Ofta är det enbart kommunen som bestämmer om ett avtal fortsätter under optionsperioden och företaget har inget att säga till om. Om företaget inte vill fortsätta samarbetet kan det leda till böter eller att de får betala för kommunens extra utgifter under optionsperioden. I Pargas tog man ändå beslutet att Sodexo inte behöver betala några böter.
- Visst finns det saker man kunde ha gjort annorlunda. Men att vi skulle ha haft såhär svårt att hitta personal tror jag inte att vi kunnat förutse, säger Brink.
Kimitoöns kommun har egen städpersonal
På Kimitoön har de valt att sköta städningen med egen personal, där alla har sina ansvarsområden. Tidigare arbetade personalen i skiften och kunde städa olika byggnader olika veckor, men det fungerade inte så bra, säger kost- och städchef Birgitta Parikka vid Kimitoöns kommun.
- Städningen fungerande mycket sämre då personalen städade olika utrymmen. Men nu då de har sina egna ansvarområden sköts också städningen bättre och det är också bättre för både personalen och de som vistas i utrymmet, säger Parikka.
Parikka medger att städningen kanske kostar mer, men om städningen fungerar så mår också de som vistas i fastigheten bättre och kanske är mindre sjuka. Dessutom tycker hon att de negativa erfarenheter som andra kommuner haft bevisar att en upphandling inte alltid är den bästa lösningen.
Dyrt med egen personal
I Pargas har staden några egna städare, men eftersom det är dubbelt dyrare att ha egen personal så sköts städningen i framtiden också av ett utomstående företag.
- Vi kommer att konkurrensutsätta städningen på nytt nästa vår. Där kraven på städningen specificeras tydligare, säger Pihl.
Det nya företaget städavtal inleds 2015. Det är också möjligt att städningen delas upp så att flera mindre städföretag sköter städningen.