Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Svenska kvällstidningar satsar på tv

Från 2013
Bildtext Expressens Niklas Svensson besökte Helsingfors på inbjudan Radio- och tv-redaktörernas förbund RTRF.

- Egentligen är det ganska enkelt. Vi precis som andra tidningshus behöver hitta nya intäktskällor samtidigt som vi vill utveckla journalistiken, säger Expressens Niklas Svensson.

Svensson besökte Helsingfors på inbjudan av Radio- och tv-redaktörernas förbund RTRF.

I våras började Expressen sända programmet Prime Time regelbundet fyra kvällar i veckan. På hösten har också konkurrenten Aftonbladet gett sig in på vad som typiskt anses vara traditionella tv-bolags territorium, schemalagd tv eller tablå-tv. Det har blivit möjligt eftersom kostnaderna för att producera tv har sjunkit drastiskt.

- Det kostar ju extremt litet att göra tv idag, kvalificerad tv och riktiga tv-program, säger Svensson.

Webb-tv ger nya möjligheter i dystra tider
Niklas Svensson är politisk reporter och leder också flera av Expressens webb-tv-satsningar, bland annat programmet Bar & Politik.

- För mig som politisk journalist har den här utvecklingen inneburit en massa fördelar: att ha ett eget tv-program som man kan bjuda in partiledare till i en valrörelse inför publik och servera journalistik i realtid är fantastiskt, säger han.

Svensson berättar att 25-30 anställda på Expressen nu gör tv på heltid. Men hela den redaktionella personalen på 300 personer medverkar till innehållet i Expressens webb-tv-sändningar. Trots att steget från skrivande journalistik till rörlig bild kan verka stort så har kollegorna enligt Svensson varit entusiastiska.

- Precis som i Finland så talas det om nedskärningar inom medieföretagen, men vi visar att på det här området så storsatsar vi, att det finns möjligheter för journalistiken också i framtiden. I en övrigt ganska grå vardag för många journalister så har det fungerat som en injektionsspruta. Alla tycker det är roligt med tv, alla tycker det är kul att vi i det här läget vågar satsa.

Kvällstidningarnas webb-tv blir ändå annorlunda än traditionell tv.

- Expressen och Aftonbladet har i dagsläget varken ambitioner eller pengar att producera till exempel Eurovision Song Contest eller stora studio-tv-produktioner. Där har SVT och [Sveriges] TV4 och för den delen YLE också fortfarande en unik position.

Däremot ser Svensson stora möjligheter när det gäller att snabbt direktrapportera om stora nyhetshändelser. Ett exempel var Prime Times premiärsändning som råkade sammanfalla med bombdådet mot Boston Marathon i våras. Expressen var först i Sverige med att sända rörlig bild från platsen. Också traditionella tv-bolag har fått reagera på konkurrensen.

- Vi vet exempelvis att Sveriges televison köpte in motsvarande utrustning som vi använder oss av.

Utrustningen är betydligt lättare än traditionell kamera- och överföringsutrustning – kameran ryms i en ryggsäck och kan föra över tv-bild direkt över mobildatanätet.
Den stora frågan är fortfarande på vilket sätt webb-tv ska generera de intäkter som de kommersiella medierna är beroende av, men Svensson är hoppfull på den punkten.

- Om publiken finns där, så är det klart att pengarna kommer, på samma sätt som de kommer till traditionell kommersiell tv och på samma sätt som annonsörerna finns i vår papperstidning.