Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

HST: Automatiseringen av metron kan försnabbas

Från 2013
Uppdaterad 30.10.2013 16:59.
metro
Bildtext Vid trafikverket i Helsingfors tror man fortfarande att det är möjligt att försnabba automatiseringen av de gamla metrotågen.
Bild: YLE/Tobias Silvander

Automatiseringen av metrotågen i Helsingfors ligger nu ett halvt år efter tidtabellen. 50 vagnspar ska ännu automatiseras och automatiseringen borde vara klar 2016.

Direktionen för HST ska på sitt möte i morgon torsdag än en gång få en rapport om hur projektet med automatmetron går framåt. Enligt rapporten, daterad 26.9, har nu 56,2 procent av projektet framskridit och det har hittills kostat 26,6 miljoner euro.

Automatmetron

- Alla gamla metrotåg i Helsingfors ska förses med automatteknik.

- Enligt planen ska de vara automatiserade 2016 då Västmetron är färdig.

- Till och med 2016 körs de metrotåg som har automatteknik fortfarande med förare, därefter är tanken att tågen ska gå av sig själv. Det här leder bland annat till att dörrar ska byggas på perrongerna på alla metrostationer.

Enligt den ursprungliga tidtabellen borde de nyare M200-vagnsparen redan delvis vara automatiserade, men automatiseringen av det första M200-vagnsparet pågår fortfarande. Orsaken är bland annat problem med automattekniken. Automatiseringen av M200 inleddes i början av september.

- Enligt vår tidtabell borde M200 redan vara automatiserade. Och nu pågår automatiseringen av det första M200-vagnsparet. Processen med att sätta automatteknik på två andra M200-vagnspar inleds antagligen innan årsskiftet och så borde de tre första vagnsparen vara automatiserade på våren nästa år, säger Kimmo Reiman, projektchef vid HST.

Därefter återstår ännu automatiseringen av nio M200-vagnspar och hela 38 vagnspar av M100. M200 är en nyare modell som tillverkades 2000-2001, medan M100 är den äldre modellen som tillverkades 1977-1984.

Siemens kan inte säga om monteringen kan försnabbas

Kimmo Reiman tror ändå att det är möjligt att försnabba projektet och komma i kapp den ursprungliga tidtabellen.

- Det är möjligt att spurta. Speciellt då vi talar om serieinstallering, säger Reiman.

På vilket sätt?
- På det sättet att vi förkortar installationstiden. Om jobbet går bra behöver vi inte nödvändigtvis tre veckor till att installera automationsteknik på vagnsparet. Det är en möjlighet som vi har diskuterat. Men i det här skedet är det omöjligt att säga om det går och hur fort i så fall, säger Reiman.

Jobbet utförs av Siemens, men Juha Lehtonen på Siemens vill inte ta ställning om det är möjligt att installera automationsteknik på ett vagnspar fortare än tre veckor.

- Det kan jag inte säga. Men jag tror att det inte är omöjligt att komma i kapp tidtabellen, säger Lehtonen till Yle Huvudstadsregionen.

System ska uppdateras

Enligt Lehtonen har de nattliga testerna av de tre M100-vagnsparen som redan har automatiserats gått bra.

Förutom M100 och M200 ska HST också ha M300-tåg i trafik då automatiseringen av metron är färdig 2015. Enligt tidigare uppgifter har förhandlingarna mellan Siemens och CAF, som ska leverera M300-tågen kört fast. Men Lehtonen säger nu att förhandlingarna förs i god anda och att det inte finns några problem.

Nästa veckoslut kommer Siemens att uppdatera metrons övervakningssystem som har haft vissa brister.

- Det här systemet behövs för automatmetron, säger Kimmo Reiman på HST.

Läs också: Siemens om metrotidtabellen: "Bufferten har ätits upp"