"Tjockare HBL visar att papperstidningen inte är död"
Turbulensen inom medievärlden fortsätter. Samtidigt har många läsare reagerat på att antalet sidor i Hufvudstadsbladet ökat de senaste dagarna.
Tidningen har blivit tjockare och innehåller fler annonser. Särskilt helsidesannonserna har ökat i antal jämfört med tidigare.
Enligt Henrik Johansson, vd för KSF media som ger ut bland annat Hufvudstadsbladet, handlar det om en punktsatsning.
- Vi har inte nått målen för i år i vår annonsförsäljning. Samtidigt upplever näringslivet och handeln tunga tider. Så vi beslöt att slå två flugor i en smälll och startade en kampanj riktad till våra annonsörer, och den har fungerat väl.
Ni har alltså sänkt priserna på annonserna?
- Inte generellt och jag vill inte gå in på detaljer i överenskommelser mellan oss och våra kunder. Men vi har erbjudit möjlighet till omfattande annonsering till ett fast och fördelaktigt pris. Företagen har nappat på det och det ser jag som ännu ett bevis på att papperstidningen inte är död.
Handlar det om en permanent förändring i ert sätt att annonsera?
- Nej, det handlar om en kampanj som vi erbjöd under en kort tid. Annonserna kommer att synas i tidningen fram till årsskiftet.
Hurudant resultat har kampanjen gett?
- Resultatet ser vi i slutet av året men det är nog en betydande effekt vill jag tro. Om man ser till hela årets försäljning, så tror jag kampanjen ensam står för 4-5% av vår totala annonsomsättning i år.
Hur har era läsare reagerat på kampanjen?
- Många läsare har reagerat och noterat den tjockare tidningen. Vissa har varit lite missnöjda men många har också förstått vad det handlar om och tidningen har ju redaktionellt sett inte blivit mindre eller sämre utan annonserna har helt enkelt svällt ut tidningen.
Kommer det att bli fler annonser också i era övriga tidningar, som tex Borgåbladet eller Västra Nyland?
-Kampanjens fokus har legat på Hufvudstadsbladet men den har i en mindre utsträckning också gällt våra lokaltidningar. I tex Västra Nyland kommer en ökad annonsmängd att synas den närmaste tiden.