Efterfrågan avgör utbudet - inte plånbokens tjocklek
Det är inte i första hand invånarnas sociala status och tjockleken på deras plånböcker som styr utbudet i till exempel butikernas köttdisk. Det handlar om efterfrågan.
Det säger köpmannen i K-supermarket i Nickby, Mikael Bäckström. Å andra sidan handlar förstås sådana som har en tjock plånbok oftare lyxigare och dyrare mat vilket följaktligen syns i köttdisken.
Bäckström säger att butikerna ganska långt har samma bassortiment. Under veckan kan sortimentet och utbudet variera i till exempel köttdisken. Till helger och veckoslut erbjuds ofta mera exklusiva charkuterier.
Det att butiker inom samma kedja kan ha olika utbud stämmer säkert - men utbudet bestäms inte i första hand utgående från kundklientelet.
- Om kunderna kommer med önskemål om till exempel speciella råvaror, ostar eller frysvaror så köper vi in dem och så ser vi under en tid hur de börjar gå åt. Om så sker, resulterar det förstås i varierande utbud - trots att butikerna ingår i samma kedja. Efterfrågan styr utbudet, säger Bäckström.
Kocken Sören Ingman från Sibbo - med ett förflutet som bland annat chefskock på Sverigebåtarna - har lagt märke till att utbudet kan variera butikerna emellan.
- Överlag är utbudet på tok för stort. Istället för kvantitet borde butikerna satsa på kvalitet, säger han. Det lönar sig också att efterlysa sådant man saknar i köttdisken eller i butikens hyllor. Ingman kommer ofta med önskemål och har också lyckats få de produkter till försäljning som han saknat i sortimentet.