Elevator pitch
Jag åkte hiss på veckoslutet. Det var en lång resa. Som en 14 dagar all inclusive-charterresa till Kanarieöarna. Hissen var fullpackad som en sardinburk. Lukten var ungefär den samma. Tror det var den gamla gubben som stod bredvid mig.
Ingen pratade. Tystnad.
Det överraskar knappast någon finländare. Stämningen var påtaglig. Alla väntade på att hissen skulle pipa och dörrarna öppnas.
Den här obetydliga, vardagliga situationen belyser en stor kulturskillnad mellan Finland och till exempel USA, United States of Small Talk. I USA pratar man, även om det oftast är så tomt prat att meningarna ekar. Men ibland säger man något av värde.
Elevator pitch går ut på att sälja en idé på 30 sekunder till en främmande person. Om talet är tillräckligt bra fortsätter snacket i korridoren. Det är som en miniatyrversion av de populära tv-programmen Shark Tank och Dragon´s Den.
I Finland kör man med en långsammare strategi. Jag kallar den för sauna pitch. Tystnad varvas med djupt prat. En ölklunk. Det fungerar också. Handelsrådet Johannes Paukku och Urho Kekkonen har bidragit med både fred och en växande bruttonationalprodukt just i bastun.