Lärjungen-teamet lobbar i Hollywood
Nytt och spännande, så ser filmproducent Mats Långbacka på kommande sin resa till Los Angeles. I dag åker han tillsammans med kollegan Peter Toiviainen och regissör Ulrika Bengts till USA för att lobba Finlands Oscarkandidat Lärjungen.
- Det ska naturligtvis bli väldigt spännande. Det är ju inte så många gånger jag har varit där i den här rollen förut. Det ska bli spännande och intressant att se vad det krävs för att nå ut där borta, säger Långbacka inför avfärden.
Det är medlemmarna i Academy of Motion Picture Arts and Sciences som teamet ska imponera för att lyckas i kampen om en Oscarstatyett. Arbetet med att marknadsföra filmen i Los Angeles har börjat redan tidigare. Först valdes en PR-byrå i Los Angeles. De har i ungefär en månads tid jobbat med att få så mycket synlighet som möjligt åt Lärjungen.
- Vi har haft några visningar redan. Dessutom ska vi ha två helsidesannonser i branschtidningen Variety. PR-byrån har redan lobbat för oss och förberett allting, säger Långbacka.
Personlig kontakt viktig för filmens Oscarmöjligheter
Under det veckolånga besöket i Los Angeles blir det fler visningar och många luncher.
- Det viktigaste är nog den personliga kontakten med de människor som ser filmen. Men det första vi ska göra är att ha ett möte med vår PR-person Joshua. Han får berätta hur vi ska bete oss och hur vi ska göra. Vi är nog där för att lära oss, konstaterar Långbacka.
Teamet passar också på att delta i American Film Market och träffar sin försäljningsagent som redan har hand om Ulrika Bengts film Iris på den amerikanska marknaden. Frågan är om det finns en marknad också för Lärjungen.
”Man kan sänka hur mycket pengar som helst i det här”
Sammanlagt har Långbacka med kollegor en budget på 100 000 euro för Oscarkandidaturen.
- Jag tror att budgeten är okej i finska mått. Jag är övertygad att man kan sänka hur mycket pengar som helst i det här utan att uppnå någonting alls, säger Långbacka.
Han tror ändå att filmen talar sitt tydliga språk och har möjligheter att gå vidare. Före den 16 januari plockar en jury fram nio förslag bland över 70 utländska filmer. Efter det väljer Academy of Motion Picture Arts and Sciences, som ansvarar för Oscarpriserna, fem finalister.
- Om vi lyckas och om vår PR-byrå där borta är bra så vem vet. Bara vi kommer bland de nio främsta tycker jag att vi har alla möjligheter, säger Långbacka.
Den 16 januari meddelar Academy of Motion Picture Arts and Sciences vilka filmer som går till final. Oscarsstatyetterna delas ut den 2 mars.
Läs också:
Den lätt manipulerade regissören
På fyrön hör ingen dig skrika
Ulrika Bengts Lärjungen Finlands Oscarkandidat
Strongt av juryn att välja finlandssvensk film
Bengts Lärjungen till Montreal