”Det kommer aldrig en ny Diana”
Ingen medieträning i världen kunde ha förberett prinsessan Diana på det superkändisskap som hon trädde in i när hon gifte sig med prins Charles. Ändå har dagens kungliga det lite lättare med offentligheten, säger journalist som specialiserat sig på kungligheter.
Roger Lundgren är chefredaktör för Kungliga Magasinet i Sverige. Han säger att Dianas förhållande till massmedierna var kluven. Å ena sidan kände hon sig jagad av fotograferna, å andra sidan var hon duktig på att själv utnyttja medierna för sina egna syften.
- Mot slutet av sitt äktenskap grälade Diana och Charles via tidningarna, tills det gick så långt att drottningen ingrep och bad dem skilja sig.
Konstant under lupp
Lundgren säger att det inte fanns regelrätt medieträning i början av åttiotalet, då Diana gifte sig med Charles. Åtminstone inte för kungligheter. Å andra sidan hade lite tips och råd knappast förändrat så mycket för Dianas del. Det är omöjligt att på förhand veta hur tungt livet i rampljuset kan bli.
-Speciellt kvinnor som gifter in sig i kungliga familjer utsätts för enorm press. Deras utseende, kroppar och klädsel kommenteras konstant. De kan drabbas av ätstörningar, så gick det för Diana.
Lättare för Kate
Enligt Roger Lundgren har dagens kungligheter det aningen lättare. Som exempel ger han Dianas son prins William och hans hustru Kate.
- De bodde ihop innan de gifte sig och Kate fick vänja sig vid publiciteten småningom.
Ändå är det ofrånkomligt att en medlem av det brittiska kungahuset är en superkändis, i och med att drottningen är officiellt statsöverhuvud även i länder som Kanada och Nya Zeeland. Hela världen är helt enkelt intresserad av den kungliga familjen i Storbritannien. Men självklart finns det mer och mindre heta kungligheter.
- Det kommer aldrig en ny Diana. Hon var en stjärna, som levde i en tid som dyrkade stjärnor och glamour.
Hör en intervju med Roger Lundgren i Radiohuset torsdag, med start kl.15:03!