Umeå hamn steget före Vasa hamn
I dag invigs den förbättrade Umeå hamn. Väg och räls har knytits ihop för att göra logistiken lättare och infrastrukturen bättre. Järnvägsrälsen till hamnen har elektrifierats.

Umeå hamn påverkar Vasaregionen
Att göra samma i Vasa har länge funnits i planerna men mycket längre än så har man inte kommit. Vasklotbron har förbättrats och logistikcentret samt en omfartsväg planeras men i Sverige har man redan hunnit en bit på vägen.
- Jag skulle inte säga att de har ett försprång, åtgärderna i Umeå och Vasa är rätt långt koordinerade. Men de har i Umeå en mer utvecklad infrastruktur och det kan vara därför de haft lättare att sätta planerna i verk, säger direktör Mathias Lindström på Kvarkenrådet.
Satsningen i Umeå viktig för Vasaregionen
Satsningen på väg, järnväg och sjöfart i Umeå hamn är till största delen statligt finansierat men en del betalas med EU-medel.
Kvarken-Link projektet del ett fick i somras godkänt på ansökan om projektmedel från EU. Då om åtta miljoner euro. Men det är viktigt att komma ihåg att det inte bara rör sig om att skaffa en ny färja säger Lindström.
- God logistik är väldigt långt en grund i vårt samhälle och att logistiken fungerar garanterar att företagen i Vasaregionen stannar kvar. Våra industrier är väldigt långt beroende av att logistiken fungerar så att de får sina varor skickade ut till marknaderna, säger Lindström.
I planerna för och kring Vasa hamn finns bland annat ett logistikcenter, en omfartsväg mellan logistikcentret och hamnen som ska leda bort trafiken från centrum och en förbättring av Myrgrundsbron.