Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Spelpedagogik tar skolorna till 2000-talet

Från 2013
Uppdaterad 15.11.2013 10:22.
Programmet är inte längre tillgängligt
Närbild: Närbild - Eduplus tillverkar pedagogiska spel - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Finland är i toppskiktet när det kommer till spel, men pressen att utveckla pedagogiska spel växer hela tiden. I och med att skolor får nya datorer, tabletter och bärbara datorer, behövs också nytt innehåll. Eduplus är tremannaföretaget som utvecklar pedagogiska spel i syfte att lära. Enligt företaget är spel en del av den digitala tekniken som oundvikligen kommer att ta en allt större plats i skolorna.

I ett litet kontor i Norra Haga sitter tre unga män framför sina skärmar och knappar in siffror och koder. Det är kompisarna som för ett par år sedan grundade Eduplus, ett företag som utvecklar spel i syfte att lära. Jere Linnanen, lärare och en av hjärnorna bakom företaget, ville se en förändring i de finska skolorna.

- Jag såg att det finns en chans att påverka den finländska skolan. Genom spel tror jag att vissa saker går lättare att lära sig än genom att sitta stilla och skriva ner vad läraren säger. I spel är man tvungen att fatta egna beslut, man måste behandla ämnet och det blir mer känslomässigt. Erfarenheten blir djupare och i ett flerspelarläge ger det dessutom en social erfarenhet, berättar Linnanen.

Ett spel där man samarbetar

I början av november lanserade företaget, med hjälp av Tekes, Kuuma-kunnat och Utbildningsstyrelsen, spelet Saarella, På ön. Ett digitalt överlevnadsspel där nyckeln till framgång är samarbete. Eleverna ska tillsammans fixa mat, bygga och utforska en öde ö där de hamnar som skeppsbrutna.

- Saarella är ett exempel på ett spel där hela klassen spelar tillsammans. Det är socialt, eleverna tar kontakt och pratar med varandra. Man röstar och fattar beslut tillsammans, berättar Linnanen.

Enligt honom använder lärarna spelet för att få gruppen att känna samhörighet, för att få alla att öppna munnen och även för att genom spelet kunna motverka utfrysning och mobbning.

I november började även den stora Saarella-turneringen där skolklasser tävlar mot varandra. En vecka efter lanseringen hade redan fyrahundar skolklasser i huvudstadsregionen deltagit i turneringen.

Vad säger du till dem som är kritiska mot att den digitala tekniken tar över skolorna?

- Vi vill visa att tabletter och spel hör hemma i skolor och skolor hör hemma i världen. Det ska inte uppstå en konflikt för att man satsar på digital teknik och innehåll. Vår uppgift är att göra det så lätt som möjligt för lärarna. Vårt spel är gratis, man måste inte logga in, idén går att visa på några minuter. BAM! plötsligt är man inne på 2000-talet där man använder sig av spelpedagogik och de verktyg som finns i skolan.

Mer om ämnet på Yle Arenan