Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Politisering eller populisering bekymrar journalisterna

Från 2013
Uppdaterad 29.10.2015 13:21.
Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt
Bild: EPA/CLAUDIO BRESCIANI SWEDEN OUT

Det är långt till det svenska riksdagsvalet i september. Ändå är valkampanjen i full gång. Den politiska rapporteringen i Sverige sägs vara massivare och mer högljudd än någonsin tidigare. De svenska publicisterna är oroade för att politiseras eller bli populistiska opinionsjournalister. Och hur ska man behandla Sverigedemokraterna?

Det var igen dags för Publicistklubbens månatliga debattafton i Kulturhuset i Stockholm. Åsiktifiering var ett av dagens ord. Tyckande och tydliga åsikter har blivit allt viktigare i medierna. Läsarna vill läsa färggranna, skarpt formulerade åsikter, som de kan gilla och klicka på. Krönikor med en vriden rubrik lockar läsare, och i dagens media är antalet klickar guld värd. Det lockar annonsörer och intäkter.

Det är ingen konst att hitta fem personer som är arga på samma sak

Det som skrivs på sociala medier på internet har värderats väldigt högt i media de senaste åren. Det kan vara farligt, sa Viktor Barth-Kron från Dagens Nyheter.

- Det finaste underlaget för en nyhetstext kan vara en s.k. storm på de sociala medierna. Vad är en verklig folkstorm? Det är ingen konst att hitta fem personer som är arga på samma sak. En sådan text kan bli delad i de sociala medierna och starta hela nyhetsrörelser Först som dagens snackis, sen veckans, och om det har en lång svans kan det rentav bli årets snackis...

Det finns också journalistchefer som tippar att vi om några år kommer att tycka det var väldigt konstigt att vi ansåg det så viktigt vad som spreds på de sociala medierna. Vad konstigt att vi lät det styra... Men just nu är webbkonsumenten kung, inte kund.

Vad händer då med journalistikens grundläggande uppgift, att granska, avslöja och rapportera? För de kommersiella tidningshusen är det den stora dramatiska frågan. Vem klickar på en nyhetstext som rapporterar från kvällens kommunfullmäktige? Bra att läsa, viktig text, men inte så upphetsande.

Hur göra en lönsam affärsmodell av nyhetsjournalistiken är en fråga som bl.a. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin funderar på. Underhållning går bra, och tyckandet. Men
nyheterna, de ska tydligen vara gratis.

Public service och tyckandet

Vår nisch kunde vara att inte ta ställning

Det går bra för publicservice-verksamheten i de nordiska länderna. Det att SVT (eller YLE) inte ska - eller får - ta ställning, kan vara ett framgångskoncept, ansåg också Jan Helin. Pålitlig opartisk rapportering kan bli allt viktigare. Vår nisch kunde vara att inte ta ställning. Det kan också skada journalistens varumärke att ha alltför mycket skarpa åsikter, varnade Hanne Kjöller. Men andra tycker att det är viktigt för transparensen att veta var journalisterna står i olika frågor. En politisk opinion kan synas också i nyhetstexter, i urval och redigering.

Socialdemokraternas tidigare ordförande Mona Sahlin varnade vid Publicistklubbens debatt för att journalisterna inte politiseras men populariseras. Där kritiserade hon också
SVT. Populismen gör sitt intåg på Sveriges television. Programmet Agenda fick mycket kritik när man sänder debatten med frågeställningen "Hur mycket
invandring tål Sverige?".

Lika behandling för Sverigedemokraterna

När SD inte ännu var representerat i riksdagen behövde man inte höra eller debattera med dem. I nästa val har de anspråk på exakt samma behandling som alla andra partier. Och Anna Hedenmo från SVT lovade att de får lika lång tid och samma status som alla andra partier. Om man ville ignorera dem misslyckades det ju grovt senast, nu är Sverigedemokraterna ibland rentav tredje största parti i opinionsmätningar. Mona Sahlin vill att man säger klart ut att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti. Varför det, undrade Anna Hedenmo, väljarna vet nog var de står, hur skulle de annars ha blivit tredje största parti.

En klar oenighet bland Sveriges journalister tycks gälla om man ska diskutera och pressa Sverigedemokraterna på invandringsfrågor. Och ska man behandla dem som ett vilket parti som helst
med åsikter i alla frågor? Gynnas de eller skadas de av att pressas i alla frågor, på lika villkor som alla andra partier? Det svaret får vi nog först den 15 september 2014.

Vänstervåg?

Somliga ser en vänstervåg inom journalistiken i Sverige. Men det verkar mest handlar om en reaktion på många år av starkt borgerligt inflytande. Normen har blivit borgerlig, liberal press ses oftast som det normala i Sverige. En liberal analys är det opartiska, allt annat anses avvika, påpekade Jan Helin.

Det finns minsann starka borgerliga påverkare också. Många lobbyorganisationer och thinktanks finns uttryckligen på den sidan. Regeringspartierna har också blivit skickliga på att portionera ut nyheterna koordinerat och låta journalisterna springa efter partierna i stället för tvärtom.

Inom kort startar en ny läsarägd dagstidning, ETC, med klara vänsterförtecken. Arena är ett annat tidningsnamn från den kanten. På nätet kommer www.politism.se, Aftonbladets nya sajt för politisk debatt. Aftonbladet är störst på webben, sin socialdemokratiska, LO-stämpeln till trots.