Novia lovar utreda datastrul – men den knaggliga svenskan hänger kvar
Studerandenas missnöje med webbtjänsten för kursanmälningar och utvärdering kommer som en överraskning för systemets huvudanvändare vid yrkeshögskolan Novia. Efter att Fixa högskolan fört kritiken på tal ska högskolan utreda strulet.
Studerande vid Novia kritiserar webbtjänsten WinhaWille för att vara föråldrat, ologiskt och krångligt. Läs mer om kritiken. De lyckas inte alltid anmäla sig till kurser, vilket orsakar onödigt pappersarbete då lärare måste föra in anmälningarna i systemet. Dessutom upplevs det som svårt att använda.
– Översättningen från finska är ganska styv. "Anslagstavla" heter det ju, men i WinhaWille är det översatt till "annonstavla" rakt från finskans "ilmoitustaulu".
Nina Ekholm, studiekoordinator vid Novia, är Winha-systemets huvudanvändare inom yrkeshögskolan och ansvarar för dess utveckling. Studerandenas missnöje har inte nått henne.
– Jag kände inte till att det inte fungerar. Det här var intressant och jättebra information för mig, säger hon.
Vad tänker du göra nu?
– Jag ska börja utreda det här internt, vad det beror på och vilka enheter det gäller. Om det handlar om något mindre tekniskt problem så kontaktar jag våra IT-ansvariga som i så fall börjar arbeta med det. Om det är något större så tar jag det vidare till yrkeshögskolornas samarbetsgrupp Winhaajat.
Fixa högskolan
- Den här artikeln är en del av Svenska Yles första öppna granskning Fixa högskolan
- Vi synar de svensk- och tvåspråkiga yrkeshögskolorna och universiteten i Finland under två veckors tid (25.11-5.12)
- En öppen granskning innebär att du kan delta genom att dela, diskutera och tipsa
- Vi jobbar utgående från publikens tips med öppna arbetsmetoder. Vad i din högskola tycker du att vi borde titta närmare på?
- Läs mer om granskningen och tipsa oss på svenska.yle.fi/fixahogskolan
- Följ med hur vi arbetar på facebook och twitter @fixahogskolan #fixahögskolan
- Med hjälp av Studieräknaren kan du jämföra bland annat lön, arbetslöshet och studietakt vid din utbildning.
Efterlyser förbättringsförslag
Omkring 20 av de sammanlagt 25 yrkeshögskolorna i landet registrerar sina studiepoäng i det gemensamma datasystemet WinhaPro. Studerandeportalen WinhaWille, som togs i bruk 2001, tar sina uppgifter från detta datasystem.
Två gånger i året möts yrkeshögskolornas representanter för att diskutera utvecklingsförslag tillsammans med det företag som utvecklat systemet. Nina Ekholm berättar att gruppens nästa möte är i februari 2014.
– Jag hoppas verkligen att studerande mejlar IT-avdelningens helpdesk då de har problem eller idéer. Helpdesk sänder alltid frågor och information vidare till dem det berör. Det är en bra kontaktkanal. Då kan jag föra det vidare till utvecklarna som deltar i mötet, säger hon.
Styv översättning låg prioritet
Kritiken mot kursutvärderingsverktyget i WinhaWille överraskar också Ekholm. Hon tror att det kan bero på att webbtjänstens alla moduler inte tagits i bruk vid yrkeshögskolans enheter i Raseborg, Åbo, Vasa och Jakobstad.
– Kursanmälan via webbtjänsten är inte i bruk vid alla enheter och anmälning till tentamen är i varierande användning. Vid vissa enheter har modulerna varit i bruk i flera år och vid andra enheter är det hela ännu i barnaskorna.
– Det finns olika kulturer vid enheterna. En del saker upplevs som lättare att göra med blanketter, men tekniskt finns det alla förutsättningar att göra det mesta elektroniskt.
Hon har förståelse för att systemet kan upplevas som gammalmodigt och styvt.
– Jag kan hålla med om det. Det kunde vara betydligt lättare och tydligare. Dessutom kunde det svenska språket vara bättre för översättningen från finska är ganska styv. "Anslagstavla" heter det ju, men i WinhaWille är det översatt till "annonstavla" rakt från finskans "ilmoitustaulu".
Vad tänker du göra åt språket?
– Jag påminner utvecklarna om det varje år. Det har jag gjort tre år i rad. Men eftersom vi är den enda svenskspråkiga yrkeshögskolan som använder Winha-systemet så har det inte så hög prioritet, säger hon.
Läs också: