Nicolina Zilliacus-Korsström: Tydligare sändningstider på Yle Fem
Våra sändningstider ska vara så tydliga att publiken lätt hittar den typ av innehåll de söker, skriver Nicolina Zilliacus-Korsström, programchef för Yle Fem, om förändringarna i tablån 2014.
Att jobba med traditionell broadcast-tv i dagens värld är på många sätt som att åka berg- och dalbana. Ibland är det ruskigt höga uppförsbackar och sedan rusar allting lätt nerför i rasande fart. Det är att inse att medievärlden är komplicerad och att det finns flera sanningar om var vi står och vart vi är på väg.
Å ena sidan har vi redan i tio år hört om tv-tittandets död, hört om hur alla olika digitala och mobila medier kommer att sluka allt traditionellt medieutbud. Och när man följer med hur publikens, vårt allas, mediebeteende har förändrats ser man att det är sant.
Å andra sidan har det traditionella tv-tittandet i Finland aldrig tidigare slukat så mycket tid per dygn som i år, vi tittar i medeltal på tv över tre timmar per dygn, och det är också sant.
Orsaken till att de här båda påståendena är sanna är naturligtvis den att vårt mediebeteende blir allt mer splittrat och individuellt. De stora tv-generationerna, födda på 1960-talet och tidigare, får allt mer tid för medieanvändning, och sätter fortfarande en stor del av den tiden på just tv-tittande, medan den yngre delen av befolkningen fördelar sin tid mellan de olika medierna på helt andra sätt.
Samtidigt är traditionellt tv-innehåll, levande bilder och ljud, absolut inte på någon tillbakagång, publiken vill bara själv kunna välja var och när de tittar på vad och i hur stora portioner.
Yle Fem, som alla andra tv-kanaler, försöker förstås definiera sin plats i det här allt mer splittrade mediefältet, och då handlar väldigt mycket om tydlighet. Människor är ofta bekväma av sig, speciellt när det kommer till tv-tittande, som ändå av de flesta motiveras av att man vill bli underhållen, och då ska det vara lätt att hitta de program man vill se.
För en kanal som Yle Fem, som samtidigt ska betjäna alla ålderskategorier, människor både på landsbygden och i staden, i olika delar av landet, är det ganska utmanande att lyckas vara tydlig. Men vi jobbar på det här hela tiden, och har gjort det mer än någonsin under det senaste året.
Vår profil ska vara så tydlig att folk vet vad de kan räkna med att få av oss, och vilka behov vi tillfredsställer hos dem. Därför jobbar vi allt mer med att definiera vad vår kanal står för, och hur det syns i vårt utbud. Vi vill poängtera öppenhet, mänsklighet och det nordiska, vi vill vara orädda och fräscha och förmedla en tro på framtiden.
Samtidigt ska våra sändningstider vara så tydliga att publiken lätt hittar den typ av innehåll de söker. Därför kommer vi att börja sända samhällsprogram av olika slag vid samma klockslag varje vardag, klockan 20, genast efter TV-nytt. Det som vi vill bjuda på är en samling program som är relevanta för den som lever på svenska i Finland. Här samsas gamla bekanta som Närbild, Spotlight och Obs debatt med fördjupande kulturprogram och kortdokumentärer. På lördagar kommer vi vid samma tidpunkt att sända nostalgiska dramaserier i repris och på söndag blir det dokumentärer.
Men det mesta på Yle Fem kommer att vara bekant. Filmerna, dramaserierna och BUU-klubben finns alla kvar på sina rätta platser.