Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

870 passagerare måste övernatta på Tallinn-färja

Från 2013
Uppdaterad 03.12.2013 09:32.
Bild: Milla Takala / Lehtikuva

Stormen Oskari hindrade Viking Line XPRS, som avgick från Helsingfors klockan åtta igår kväll, att gå i land i Tallinns hamn. 870 passagerare fick övernatta på Tallinn-färjan utan hytt i hård sjögång. Fartyget kom i land först klockan 6:37 i dag morse.

På grund av den hårda sjögången lyckades inte Viking Line XPRS gå i hamn i Tallinn igår kväll. Fartyget gjorde upprepade försök att köra i hamn, men var tvungen att avbryta försöken på grund av den hårda vinden.

Enligt Joanna Boijer-Svahnström, informationschef på Viking Line, var det befälhavarens beslut att inte köra till kajen på grund av den kraftiga vinden. Medelvindhastigheten i hamnen var 19, 5 meter i sekunden och det blåste upp till 22 m/s i stormbyarna. Vinden var nordlig och befälhavaren ville inte riskera säkerheten för passagerarna.

- Det blåste från ett tokigt håll. Av säkerhetsskäl beslöt befälhavaren att vänta tills det lugnat ner sig innan vi tagit in i hamnen, förklarar Boijer-Svahnström.

Varför valde ni redan från början att lätta ankar om det var hård vind och ni hade varningar om att det skulle bli storm inatt?

- Det här är sånt som folk ofta undrar. Vi får väldigt goda väderprognoser, men man vet inte. Vädret kan ändra på tio minuter och vinden kan vrida sig. Det är inte alltid vindstyrkan som är avgörande. Folk tror att det är avgörande när det är 20 eller 22 meter i sekunden - lika avgörande är vindriktningen, säger Boijer-Svahnström.

Hur kraftig var vinden och vilken var vindriktningen när ni startade från Helsingfors?

- Hördu nu har vi sju fartyg och jag satt och följde med Rosella själv till exempel, mellan Mariehamn och Kapellskär. Jag kan inte exakt säga. Det hittar du säkert på väderleksrapporten. Det som jag vill påpeka är att vindstyrkan inte är det enda som avgör utan det är vindriktningen, säger Boijer-Svahström.

Var det då rätt beslut att kasta ankar?

- Det var det säkert, helt säkert. Vi litar fullständigt på våra befälhavare och säkerhet är a och o i vår trafik, säger Boijer-Svahnström.

Fartyget blev ordentligt försenat.

Enligt tidtabellen borde fartyget ha varit framme i Tallinn klockan 22.30, men passagerarna fick i stället övernatta på Tallinn-färjan utan hytt i hård sjögång. Över 870 passagerare fick dela på fartygets 239 hytter. Passagerare som inte fick hytt övernattade i ett konferensutrymme ombord. Personalen delade ut täcken och dynor åt resenärerna och fartyget bjöd på kaffe, te och smörgåsar. Kaptenen gav själv sin hytt till två mammor med små barn så att de fick sova bekvämt.

Fartyget lyckades gå i hamn först klockan 6:37 i morse, då den hårda vinden mojnat.

Stormen påverkade också annan färjetrafik.

Enligt tidningen Ilta-Sanomat meddelade Viking Line sent i går kväll att fartyget Mariella, som trafikerar rutten Helsingfors-Stockholm, inte kunde gå i hamn i Mariehamn på grund av den hårda vinden.
Mariella skulle ha avgått från Mariehamn klockan 23:45 i går kväll.

Stormen hindrade även Siljas Tallink Silja Symphony-fartyg från att gå i hamn i Mariehamn i natt, när fartyget var på väg från Stockholm till Helsingfors.

Dessutom dröjde Viking Line Rosellas avgång med två timmar. Rosella-fartyget trafikerar rutten Kapellskär-Mariehamn.