Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Julklappspengar ger stor trafikrondell i Jakobstad

Från 2013
Uppdaterad 12.12.2014 16:38.
Ny tvåfilig rondell planeras i Jakobstads tyngst trafikerade korsning
Bildtext En ny tvåfilig rondell planeras i Jakobstads tyngst trafikerade korsning

Regeringens julklappspeng till Jakobstad på tre miljoner kommer att användas till att bygga en tvåfilig trafikrondell modell större vid östra infarten. Rondellen kommer där Kållbyvägen möter Nordanvägen. Nu förväntas staden i en tilläggsbudget skjuta till lika mycket som regeringen gav.

Korsningen Kållbyvägen - Nordanvägen i Jakobstad
Bildtext Jakobstads tyngst trafikerade korsning blir rondell

Sex miljoner kommer alltså att finnas för att komma igång med projekt Hamnvägen i Jakobstad. Projektet har planerats länge, men har legat i malpåse i brist på pengar. Nu när pengar plötsligt lossnat gäller det att satsa dem på bästa möjliga trafiklösningar, säger tekniska verkets t.f chef Anders Blomqvist.

- Vi har väntat på detta som solens uppgång, säger Blomqvist.

Programmet är inte längre tillgängligt

Han prioriterar korsningen Kållbyvägen - Nordanvägen. Det ska bli en dubbelfilig rondell lik den som finns vid södra infarten till Karleby.Svedenvägen som i dag mynnar ut till Nordanvägen ska dras om och anslutas till rondellen.

Hur långt sex miljoner räcker är i dag svårt att bedöma. Det kan hända att pengarna även räcker till en mindre rondell där Nordanvägen ansluter till Larsmovägen, alltså vid UPM Kymmenes fabrik. Eller så byggs en underfart mellan Kråkholmen och Sveden. Vilket det blir är osäkert eftersom också trafikverket måste få ett ord med i laget.

Sex miljoner bara början

Projekt Hamnvägen sträcker sig ända från riksåttan ut till Jakobstads hamn. Satsningen på olika trafiklösningar beräknades år 2011 till 13,4 miljoner. Det som återstår efter att julklappspengarna är förbrukade är bland annat nya trafiklösningar vid Granholmens industriområde. Kanske också någonting görs vid anslutningen till riksåttan.

- Efter rondellen får vi se på följande korsningar in mot staden, säger Blomqvist. Det hjälper ju bara en stund om vi får bort en flaskhals, men så sitter man fast i de följande korsningarna.

Det är särskilt Frams korsning där järnvägenstrafiken gör att det går trögt. Men varken för den eller korsningarna vid Malmska eller Prisma finns pengar i dagsläget.