Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Keva behöver klarare regler och bättre förvaltningssed

Från 2013
Uppdaterad 18.12.2013 15:35.
Ingång till Kevas kontor.
Bild: Yle

Inom den offentliga sektorns pensionsbolag Keva behövs det klarare regler och en tydlig ansvarsfördelning när det gäller vilka frågor styrelsen ska bestämma om och vad som hamnar på den verkställande direktörens bord.

Det gäller också att fundera på vilken sorts förmåner som kan anses skäliga och att införa god förvaltningssed och mera öppenhet.

Det anser ekonomidirektör Tom Kåla, som har gjort en utredning om vad som bör rättas till inom Keva efter att bolaget nyligen hamnade i hetluften på grund av ledningens väl tilltagna bostads- och bilförmåner. Verkställande direktören Merja Ailus avgick på grund av uppståndelsen kring förmånerna, som i offentligheten kritiserades för att vara alltför generösa.

Enligt Kåla bör förbättringar göras i hur man budgeterar och redovisar till exempel representationskostnader. Hittills har revisionsrapporterna getts till Kevas delegation och styrelsen har bara fått ett sammandrag, men det här borde ändras så att styrelsen är bättre informerad och också kan uttrycka sin åsikt, anser Kåla.

Nu gäller det inte bara att precisera regler och se till att följa dem, utan också om att utveckla arbetskulturen och införa god förvaltningssed, slår utredningsmannen Kåla fast. En del av förändringarna kommer att behandlas av Kevas delegation och styrelse under våren.