Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Andelsbanken skär ner i Dalsbruk

Från 2014
Uppdaterad 23.01.2014 17:28.
Bildtext Olof Österberg tycker inte att man ska behöva köra av och an till Kimito för att sätta in pengar på sitt konto.
Bild: Yle/ Monica Forssell

Andelsbanken Raseborg skär ner på servicen både i Dalsbruk och Kimito. Från och med februari går det inte längre att lyfta pengar, föra in pengar på kontot eller betala räkningar över disk i Dalsbruk.

Öppettiderna för kassatjänsterna i Kimito begränsas också till vardagar mellan kl 10-13.

I Dalsbruk reagerar åtminstone Dragsfjärds arbetarpensionärer och Dalsbruks byalag negativt på de kommande förändringarna.

"Uruselt"

Olof Österberg som är ordförande för Dragsfjärds arbetarpensionärer kallar bankens agerande för uruselt.

Österberg berättar att det ibland händer att pensionärerna under sina träffar eller möten samlar ihop en liten summa pengar som han borde föra in på föreningens konto. Det kan han snart inte längre göra i Dalsbruk utan måste åka ända till Kimito för att uträtta sitt ärende.

Leif Lindgren som är ordförande för Dalsbruks byalag tror att det särskilt bland de äldre finns många som kommer att tycka att det är besvärligt att åka upp till Kimito för att sköta bankärenden. Många av de äldre har också varit med om att bygga upp hela andelsröreslen.

- För dem känns det som ett slag i ansiktet.

Att slopa kassan sparar pengar

Andelsbanken Raseborgs VD Lars Björklöv förklarar att slopandet av kassatjänster i Dalsbruk hänger ihop med de samarbetsförhandlingar som banken förde ifjol höstas. För att upprätthålla kassatjänster behövs en viss slags apparatur, säger Björklöv och nu då den apparaturen inte längre behövs gör man en inbesparing.

- Dessutom kan den personal som skulle ha suttit i kassan i Dalsbruk nu sitta i Kimito, säger Björklöv och påpekar att om man hade gått in för att till exempel hålla öppet i Dalsbruk en dag i veckan så hade man varit tvungen att ytterligare begränsa öppethållningstiderna i Kimito och det ville man inte.

De flesta använder nätbanken

Enligt Björklöv använder 98% av dagens kunder nätbanken då de betalar räkningar eller gör andra penningtransaktioner. De kunderna vill att banken utvecklar den elektroniska servicen samt telefonrådgivningen. Genom att dra in på de traditionella kassatjänsterna kan man istället sätta resurser på att utveckla den service som majoriteten av kunderna föredrar, förklarar VD.

Olof Österberg och Leif Lindgren hoppas att banken ännu tänker om och erbjuder kassatjänster ens en dag per vecka i Dalsbruk, men VD Lars Björklöv säger att beslutet är fattat.

Andra slag av bankärenden går fortsättningsvis att sköta i Dalsbruk om man bokar en tid på förhand.

Av de banker som är representerade på Kimitoön har också Nordea infört begränsade öppettider för kassatjänster både i Dalsbruk och Kimito (Dalsbruk på onsdagar 9.30-12.30, övriga dagar i Kimito 9.30-12.30). Aktia, som har kontor enbart i Kimito, har inte infört begränsningar i sin service.

Förtydligande: 95-98% av transaktionerna sker på annat sätt än över disk d v s via nätbank, betalningsautomat eller dylikt.