Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Närproducenter vill ha rätt prissättning

Från 2014
Uppdaterad 05.02.2014 10:00.
Bildtext Varuboden-Osla vill ha mera lokalt producerad mat i sina butikshyllor.
Bild: Marcus Nordström

Efterfrågan på närproducerad mat ökar hela tiden och nu hoppar också Varuboden-Osla på närmatstrenden. Meningen är att butikskedjan ska köpa in mera närproducerat och därför hade de bjudit in producenter från regionen till en diskussion i Karis i går.

Programmet är inte längre tillgängligt
Roger Lindroos
Bildtext Roger Lindroos från Bromarv
Bild: Yle/Minna Almark
Lokala producenter i Västnyland
Bildtext Ett femtiotal lokala producenter deltog i diskussionen.
Bild: Yle/Minna Almark

Ett femtiotal närmatsproducenter från Västnyland samlades för att höra på butikskedjans planer. En av dem var potatisodlaren Roger Lindroos från Bromarv. Han säljer redan sin potatis till en del butiker i Ekenäs och är intresserad att sälja till ännu flera. Samtidigt skulle han gärna se att närproducenterna fick ett litet tillägg för sina produkter.

- Som närproducenter är vi väldigt flexibla med leveranserna och vi kan leverera inom samma dag. Samtidigt håller vi koll på hur mycket av våra produkter som finns i butikshyllorna och när vi ska leverera mera, sade han.

Prissättningen diskuterades

Det var flera producenter som passade på att fråga om prissättningen av Varuboden-Oslas ledning, men något specifikt svar fick de inte.

Bengt Winberg
Bildtext Bengt Winberg.
Bild: Yle/Minna Almark

- Vi förhandlar enligt situationen, sade branschdirektör Bengt Winberg. Meningen är att det ska bli en fördelaktig situation för alla, det vill säga butiken, producenten och kunden.

Egen logo är bra

Överlag verkade producenterna vara rätt positivt inställda till möjligheten att i större utsträckning handla direkt med en stor mataffärskedja. Ronny Avellan från Pojo säljer bland annat fågelmat och han tror att en större satsning på närproducerat ska gynna honom och andra närproducenter i regionen.

- Vi kommer att synas bättre i butikerna eftersom vi har en gemensam logo. Utmaningen blir att leverera tillräckligt mycket och tillräckligt bra kvalitet till rätt pris.

Ingrid Träskman från Ingå odlar grönsaker, som hon redan länge har sålt till olika butiker. Hon hade sin egen teori om varför Varuboden-Osla först nu hoppar på närmatstrenden.

- De har varit lite tröga i starten och har inte tidigare förstått att rida på närmatsvågen.

Ingen partihandel

Karl Åberg
Bildtext Karl Åberg från Ingå.
Bild: Yle/Minna Almark

Ingåbon Karl Åberg, som odlar jordgubbar och ärter, som han själv säljer, var överlag nöjd med Varubodens planer. Men enligt honom är det viktigt att det inte blir några mellanhänder mellan producenten och butikerna.

- Om det inte finns någon partihandel emellan så kan till exempel jordgubbarnas pris bli en euro billigare per kilo.

Ny inställning

Även om närmatstrenden har pågått rätt länge så är det få producenter som har tagit kontakt med Varuboden-Osla, sade Bengt Winberg. Enligt honom har det dels berott på butikskedjans egen inställning, men han intygar att den nu är annorlunda.

- Efterfrågan bland konsumenterna är så mycket större att vi har mera kapacitet att ta in närmat än tidigare.

Han intygar också att det inte kommer att finnas några mellanhänder mellan producenten och butiken.

- Till konceptet hör att vi handlar direkt med producenten och att varorna kommer direkt från växthuset till våra hyllor.