D-vitaminförsäljare riskerar försäljningsförbud
Aggressiv och vilseledande marknadsföring, inte minst till äldre kunder. Det är orsaken till att konsumentverket har fått många klagomål om företaget Suomen terveysravinto.
Konsumentverket tog ifjol emot 82 klagomål om försäljning av D-vitamintillskott. 74 av dem handlar om ett och samma företag, Suomen Terveysravinto Oy.

Radar: D-vitamintillskott - nyttigt eller farligt?
Enligt konsumentverket har företaget marknadsfört D-vitamintillskott på ett vilseledande sätt. Många konsumenter har klagat över att företaget ringer upp och säger att de ska göra en marknadsundersökning, men samtalet plötsligt ändrar karaktär och handlar om försäljning.
Försäljaren berättade att de gjorde en undersökning om vitaminbruk som skulle ta ett par minuter. Jag svarade på ett par frågor. I slutet av samtalet fick jag höra att jag får ett paket D-vitamin på posten, och att det kostar. Jag fick höra att jag förbundit mig att köpa produkten, eftersom jag svarat på frågorna.
Katri Väänänen är jurist på konsumentverket. Enligt henne bör en telefonförsäljare vara tydlig med varför hon eller han ringer redan i början av samtalet.
– Enligt lagen ska en telefonförsäljare redan i början av samtalet förklara vad samtalet går ut på. Och det här är ett klart fall, de har vilselett konsumenten att tro att samtalet gäller en undersökning medan det huvudsakliga syftet är försäljning, säger Katri Väänänen.
Företaget har ändrat stil
Matti Kankaanniemi är VD för Suomen terveysravinto. Han säger att företaget nu har anpassat sina samtal enligt konsumentverkets önskemål. Men företaget och konsumentverket är fortfarande oense om hur samtalet ska inledas.
– Vi säger ”det här är ett kommersiellt samtal” genast i början av samtalet, säger Kankaanniemi.
Han tycker själv att det här borde vara tydligt nog, och har också bett om råd av konsumentverket, men i stället fått hot om juridiska följder.
Katri Väänänen på konsumentverket anser att företagets marknadsföring inte är laglig än.
– Vi har fortfarande olika åsikter om hur marknadsföringen borde se ut. Vi utreder nu saken, antingen blir det ett försäljningsförbud eller så går fallet till marknadsdomstolen, säger Väänänen.
Aggressiv försäljning till äldre
Många av klagomålen kommer från äldre som har känt sig lurade. Radar har talat med en kvinna som är över 80, som har fått samtal från Suomen terveysravinto. Hon upplevde att försäljaren var aggressiv och inte lyssnade på henne när hon inte ville ha D-vitaminerna.
De ringde mig och ville bjuda ut D-vitaminer för ett helt år. Jag ville inte ha vitaminerna, men försäljaren var envis och ville inte lyssna på mig. Tydligen sa jag inte ifrån tillräckligt tydligt. För sen kom paketet med D-vitamin på posten, och en räkning också.
– Det är klart att en telefonförsäljare måste ta i beaktande också ålder. Försäljaren måste vara noggrann med att konsumenten förstår vad försäljaren försöker sälja eller vad han eller hon själv håller på att köpa. Men det är svårt att säga vem som har rätt i ett sådant tillfälle eftersom en person kan låta helt införstådd per telefon, säger Katri Väänänen jurist på Konsumentverket.
Matti Kankaanniemi på Suomen terveysravinto säger att företaget har slutat sälja D-vitaminer till personer som är äldre än 75 år.
– Tidigare var listorna över möjliga kunder uppgjorda så att det fanns många äldre personer med. Men vi insåg själva att det här är oetiskt, säger Kankaanniemi.
Han motiverar beslutet med att en tredjedel av dem som har fyllt 85 lider av demens. Företaget har fått klagomål av anhöriga med minnesproblem som har fått D-vitaminpaket på posten.
Radar sänds i Radio Vega fredag 7.2. klockan 11.03.