Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Slutcyklat genom Sandudds begravningsplats

Från 2014
Bildtext Ari Pipatti ser till att porten öppnas enligt de nya öppethållningstiderna.
Bild: YLE/Ted Urho

Cyklister är orsaken till att porten på Sanduddsgatan nu öppnas först efter klockan nio. De använder Sandudds begravningsplats som genväg förklarar överträdgårdsmästare Ari Pipatti situationen.

Det är mest fråga om en vanesak. Det finns ju bra rutter på båda sidor om begravningsplatsen. -Ari Pipatti

Enligt honom utmanar det säkerheten. Under den mörka tiden på året har man upplevt för många nära ögat-situationer.

- Cyklisterna kommer med hård fart nerför backen från Sanduddsgatan och stannar inte upp vid servicerutten där våra fordon kör. Hittills har inget skadats, som tur är.

Bildtext I den här korsningen har många cyklister nästan blivit under ett servicefordon.
Bild: YLE/Ted Urho

Varken polisens eller stadens sak

Sandudds begravningsplats är en offentlig plats, men ändå inte.

- Tomten ägs av staden, men kyrkosamfundet förvaltar den, så trafiken här är på vårt ansvar.

Enligt överträdgårdsmästaren har man försökt få bukt med cyklisterna genom att sätta upp bommar och ett stoppmärke.

- Stoppmärket väckte bara allmän munterhet och påverkade inte hastigheterna. Sen när bommarna kom upp kom det mycket negativ feedback och via mejl hotade man att skriva ut sig ur kyrkan om de inte försvinner, säger Pipatti med ett illa dolt leende.

Bildtext Skyltning på båda inhemska.
Bild: YLE/Ted Urho

Även de anhöriga har klagat

Porten byggdes in i muren i medlet av 1990-talet för att göra begravningsplatsen mer tillgänglig. Det är uttryckligen fråga om en port för fotgängare, och där finns ingen cykelramp.

- Speciellt våra äldre kunder har blivit till sig när det kommit en terrängcykel emot i trappan.

Under måndagen hade Pipatti inte fått feedback av varken fotgängare eller cyklister över portens nya öppethållningstider. Porten stängs klockan 22 på kvällarna.

Inget cykelförbud

Pipatti vill poängtera att det inte handlar om ett förbud mot cyklar på begravningsplatsen. Så länge det är fråga om servicekörning är både bilar och cyklar tillåtna inne på området.

- Ska man till exempel transportera något till graven eller skjutsa en äldre släkting, så räknas det som servicekörning.

Pipatti är övertygad om att cyklisterna säkerligen hittar andra rutter till jobbet nu när den har stängts.

-Det är mest fråga om en vanesak. Det finns ju bra rutter på båda sidor om begravningsplatsen, så jag tror nog att både begravningsplatsen och cyklisterna kan leva sida vid sida i framtiden, säger han.